• There is NO official Otland's Discord server and NO official Otland's server list. The Otland's Staff does not manage any Discord server or server list. Moderators or administrator of any Discord server or server lists have NO connection to the Otland's Staff. Do not get scammed!

Dedikerad Servrar...

koitsalu

Banned User
Joined
Sep 27, 2007
Messages
562
Reaction score
1
God kväll,

Jag undrade om det finns några bra dedikerad servrar, med bra menar jag, mest sånna som inte kostar 1000kr i månaden men mycket mindre.

Jag har en dator hemma jag använder enbart för att hålla igång serverar (OT server mest), men jag har funderat på att installera Debian på datorn ( just nu går datorn på Windows XP ). Kommer ot servern ha en bättre prestanda och klara av flera spelare?

Mvh//Koitsalu
 
För jag känner en, han säger att han kan hosta till minimalt 150+ spelare och hans internet lina går runt 8-10 mbits, han använder linux, men jag vet ej hur mycket ram han har.
 
För att det ska vara lönt att hosta utan dedicated alltså på en Hemdator så ska det vara från 24 till 100Mbit bredband, Kanske runt en 1024~ ram. Och ett hyvsat grafikkort, En bra bredbands leverantör t.ex Bredbands Bolaget - Comhem - Telia Sonera. [INTE TRE]
 
Last edited:
Hmm, för han jag känner förklara till mig följande:

1 spelare tar mellan 0-5KB, men nästan inga spelare tar så mycket så som 5kb, alla ligger runt 1-3, så om man räknar ut, har man 10 mbits internet, klarar man av runt 100-200 spelare om inte mer. Han la till att Linux är bättre eftersom många mindre filer körs och då blir det mer effektivt.
 
För att det ska vara lönt att hosta utan dedicated alltså på en Hemdator så ska det vara från 24 till 100Mbit bredband, Kanske runt en 1024~ ram. Och ett hyvsat grafikkort, En bra bredbands leverantör t.ex Bredbands Bolaget - Comhem - Telia Sonera. [INTE TRE]


Hyffsat grafikkort? Vad skulle det ha med saken att göra?
Du kan ha ett inbyggt VIA-kort, om du nu vill ha det. ;)

Hmm, för han jag känner förklara till mig följande:

1 spelare tar mellan 0-5KB, men nästan inga spelare tar så mycket så som 5kb, alla ligger runt 1-3, så om man räknar ut, har man 10 mbits internet, klarar man av runt 100-200 spelare om inte mer. Han la till att Linux är bättre eftersom många mindre filer körs och då blir det mer effektivt.

Du kan inte förlita dig på det, eftersom du nästan aldrig får en jämn ström med bredband, vissa gånger man kollar så ligger det på -10 det man betalar för, och sen ibland har du bara -0.05.

Och Linux är mycket effektivare än windows på alla sätt och vis, program körs på ett mycket effektivare sätt, så du borde kunna klämma in 1.5-2 ggr så mycket folk på din server om du använder Linux än om du använder Windows, (Om ditt internet orkar med det)
 
Operativ system gör inte så mycket, Du ska nog köpa lite hårdvara ist.

När vi talar om Windows och Linux så gör det mycket mer än vad du tror.
 
Okej då var det som jag tänkte, tvivlade ganska mycket på vad Masterboltin sa. Okej, jag ska installera Debian på datorn då, men jag undrar om det har någon negativ effekt om jag har ändå kvar Windows XP.
 
Och varför skulle det inte göra det? Alla som använder Linux för att hosta, har rekommenderat Debian. Det kanske är bara en personlig smak på dom olika Linux OS som finns men jag tror faktist att Debian är den mest anpassade Linux Operativ System för att host:a.
 
Jag tror att Masterboltin har missförstått vad Linux är. Linux är bara operativsystems kärnan. Debian GNU/Linux är en Linux distribution som kommer med ett antal andra paket som krävs för att använda Linux kärnan.

Om du ska använda Debian så rekommenderar jag att du INTE använder någon skrivbordsmiljö. Om du ändå planerar att använda någon skrivbordsmiljö så bör du undvika GNOME och KDE eftersom de använder fler resurser än vad Windows skrivbordsmiljö använder (så det kan vara lika bra att stanna med Windows). Det finns skrivbordsmiljöer/fönsterhanterare som inte kräver mycket resurser alls som XFCE eller Fluxbox så om du verkligen vill ha en skrivbordsmiljö så bör du använda någon av dom, men kommando tolken räcker.

Sedan kan du använda en SSH klient för att ansluta till servern och skriva in kommandon. För att överföra filer så kan du ansluta till servern på samma port som SSH servern (22) och använda SFTP (inte alla FTP klienter stödjer SFTP). Om du använder Windows på datorn som du arbetar ifrån så kan du använda PuTTY som SSH klient och FileZilla som SFTP/FTP klient.

Du kan läsa de här för att lära dig om kommandon i Linux:
http://otland.net/showthread.php?t=2002
http://otland.net/showthread.php?t=10119
 
Talaturen, vilket tror du är mest anpassad för att host:a effektivaste? Debian, Ubuntu,... Vad tycker du? Som sagt har jag hört att Debian är bra.
 
Talaturen, vilket tror du är mest anpassad för att host:a effektivaste? Debian, Ubuntu,... Vad tycker du? Som sagt har jag hört att Debian är bra.

Ubuntu är användarvänligare men kommer då med massa onödiga saker som du inte behöver. Jag rekommenderar Debian för server, använder själv Debian för servern som OtLand ligger på. Men många av paketen i den stabila utgåvan (Etch, 4.0) av Debian börjar bli lite gamla nu, så jag använder uttestnings-utgåvan (Lenny, 5.0) på min server. Det är nog bara ett par månader kvar innan Lenny blir till den stabila utgåvan.
 
Back
Top