• There is NO official Otland's Discord server and NO official Otland's server list. The Otland's Staff does not manage any Discord server or server list. Moderators or administrator of any Discord server or server lists have NO connection to the Otland's Staff. Do not get scammed!

Poker Hold'Em?

Nevalopo

Demigod
Reaction score
68
Jag har precis börjat titta lite på det och är total failnoob på det. Är spelet bara om tur eller skicklighet också? Jag snackar Online nu typ pokerstars, tiltpoker etc..

Vad jag fattar efter jag tittat lite tutorials o sånt hjälp etc så om man får bra hand i början så kan man checka / calla men annars så äre bara o göra dirr fold?

Kanske inte bästa stället o fråga på eftersom 99% av otland är under 18 men frågar ändå :P

Kan man inte spela poker online bara för att man inte är 18 då? Hjälper dig med att svara att jo, det kan man visst göra. Hur som helst så är det så klart en viss del tur som avgör men även skicklighet. Skickligheten kommer väl fram mest då man spelar i verkligen eftersom kroppsspråk är en viktig del som inte används online, naturligtvis. Du ska även veta när du ska checka/folda, när du ska höja eller lägga dig. Krävs mycket träning och läsning för att bli riktigt duktig

Självklart handlar det om tur delvist, vad du får för kort dvs. Men det jag tycker att det mest har med skicklighet att göra.

Om nu ett proffs kommer köra med någon som kan basics, dvs fyrtal, kåk etc etc. så kommer ju nog proffset vinna, då det inte riktigt är slumpen som avgör.

Nä, du ska inte alltid folda dirr, dom två första korten visar ju egentligen nästan ingenting. Om någon har två ess, så är det egentligen inte så jättestor chans att han vinner, ett par är ju ingenting, men självklart kan det komma något annat sedan, men att folda dirr vid första korten tycker jag är onödigt :p

Självklart handlar det om tur delvist, vad du får för kort dvs. Men det jag tycker att det mest har med skicklighet att göra.

Om nu ett proffs kommer köra med någon som kan basics, dvs fyrtal, kåk etc etc. så kommer ju nog proffset vinna, då det inte riktigt är slumpen som avgör.

Nä, du ska inte alltid folda dirr, dom två första korten visar ju egentligen nästan ingenting. Om någon har två ess, så är det egentligen inte så jättestor chans att han vinner, ett par är ju ingenting, men självklart kan det komma något annat sedan, men att folda dirr vid första korten tycker jag är onödigt :p

inte alltid folda dirr? (När SKA man folda dirr annars?) Man ska väl ALDRIG folda innan floppen? (dom första korten som kommer på bordet) och hur är det säkert att ett proffs vinner mot en noobie om noobien får en royal flush? :P

och @Macgregor jo man måste vara 18 år om man ska spela online poker med riktiga pengar.

Edit: Ska man inte ens folda om man får 1-1 eller 1-2?

Tillräckligt stor för att man, om man är en gambler, ska våga gå all-in pre-flop. Och visst ska man lägga sig om man får dåliga kort, ha tålamod, vänta på de rätta (bra) korten kommer istället för att gå med när du har skräpkort. Finns lite olika åsikter om vilka kort som man ska gå med på. Själv brukar jag gå med när jag har pocket, suited(ett högt) eller två höga(lite beroende på vilket humör jag är på)

inte alltid folda dirr? (När SKA man folda dirr annars?) Man ska väl ALDRIG folda innan floppen? (dom första korten som kommer på bordet) och hur är det säkert att ett proffs vinner mot en noobie om noobien får en royal flush? :P

och @Macgregor jo man måste vara 18 år om man ska spela online poker med riktiga pengar.

När motståndaren lägger in rätt så mycket, och du känner på att du inte har så bra kort. Men han kan ju bluffa, men vet inte om folk vågar det så ofta om man spelar för RL cash. Haha, men jag tror inte proffset skulle gå med på all-in. Om noobien satsar all-in är det ganska obvious att han har bra kort, eller så bluffar han helt enkelt ^^ och det är inte direkt stor chans att han kommer få royal flush heller hahah

Finns inte 1:or, men har du två 2:or kan du ju fortfarande få triss, vilket är rätt så bra. Tycker dock att du ALLTID ska checka / calla, om det inte handlar om mycket cash. Om han gör all-in / satsar mycket borde du nog avstå :p

Brukar dock inte hända att folk gör all-in med sina två första kort, får de två ess, och får ingenting annat på bordet så är det kört ^^
Kör Texas Hold'Em på facebook ett tag, så kan du gå över till seriöst om någon månad eller så

Jag spelade online med riktiga pengar långt innan jag fyllde 18, alltså fullt möjligt. Och intressant påstående du har där, folda om man får 1-1? Kan du förklara lite närmare vilket kort som har värde 1(förutom i en straight)? Och med 1-2 så menar du förstås A-2 och det är inga jättedåliga kort. Det sämsta korten du kan få på handen är 2-7.

Jag spelade online med riktiga pengar långt innan jag fyllde 18, alltså fullt möjligt. Och intressant påstående du har där, folda om man får 1-1? Kan du förklara lite närmare vilket kort som har värde 1(förutom i en straight)? Och med 1-2 så menar du förstås A-2 och det är inga jättedåliga kort. Det sämsta korten du kan få på handen är 2-7.

tänkte mig inte för när jag sa 1-1 :P som sagt jag började idag och ja.. det finns ju inga ettor :P men när du spelade online med riktiga pengar det var la inte på pokerstars eller något seriöst? :P Bara lite för skoj med kompisar eller nått? och @Epple jag kör just nu med låtsasspengar på pokerstars men har fyllt in lite rl cash med men väntar med det tills jag fattar lite mer om spelet

Tillräckligt stor för att man, om man är en gambler, ska våga gå all-in pre-flop. Och visst ska man lägga sig om man får dåliga kort, ha tålamod, vänta på de rätta (bra) korten kommer istället för att gå med när du har skräpkort. Finns lite olika åsikter om vilka kort som man ska gå med på. Själv brukar jag gå med när jag har pocket, suited(ett högt) eller två höga(lite beroende på vilket humör jag är på)

Varför ska man lägga sig? Så länge det inte inte är så höga blinds så är det inte så farligt. Går någon all-in så kommer nog ingen calla det, det är ganska onödigt att köra all-in dirrm0de.

Jag brukar köra såhär:
pre-flop: satsa lite
3 kort: om du fick något extra, satsa mera
4 kort: satsa ganska mycket
5 kort: all-in, och där brukar några folda

Om man bara lägger sig hela tiden så förlorar man ju ändå pengar? :P man måste ju betala någon gång dom där 2 första sakerna vänster om dealern väl? Jag skulle aldrig våga gå all in när det handlar om rl pengar :P

i Texas Hold'em är det alltid två blinds och i vissa fall används även Ante, vilket innebär att alla spelare får lägga in en viss summa(betydligt lägre än blindsen). Som du säger så förlorar man visst pengar genom att lägga sig men du förlorar mer om du går in med dåliga kort. Ha tålamod, vänta på de rätta korten och när de kommer så smäll till ordentligt. Du får försöka att hitta din stil, vissa väljer att försöka bluffa ofta och få sina motspelare att lägga sig när man själv inte har någonting. Andra väljer att checka så länge det går även om man sitter på bra kort för att sedan höja ordentligt efter antingen turnen eller rivern.

i Texas Hold'em är det alltid två blinds och i vissa fall används även Ante, vilket innebär att alla spelare får lägga in en viss summa(betydligt lägre än blindsen). Som du säger så förlorar man visst pengar genom att lägga sig men du förlorar mer om du går in med dåliga kort. Ha tålamod, vänta på de rätta korten och när de kommer så smäll till ordentligt. Du får försöka att hitta din stil, vissa väljer att försöka bluffa ofta och få sina motspelare att lägga sig när man själv inte har någonting. Andra väljer att checka så länge det går även om man sitter på bra kort för att sedan höja ordentligt efter antingen turnen eller rivern.

Står även att det kan vara en blind, när händer det då?

vad är turn och river? :P och hur blir det "Ante" ?

Står även att det kan vara en blind, när händer det då?

vad är turn och river? :P och hur blir det "Ante" ?

Det händer inte i Texas Hold'em i alla fall. Lite annorlunda regler när det är Heads up men fortfarande är det två blinds.

Turn och river är de två sista korten som ges. De tre första kommer samtidigt och kallas för floppen, därefter kommer ett kort som kallas just turn och sen ett till som kallas för river. Ante används mest i pokerturneringar och förekommer även vid elimineringsturneringar när blindsen har nått ett visst värde.

Vet inte om nån förstår men vad betyder Limit, Medelpott, SPL/Flopp, Händer/tim
ugL0pnx0ff.png

Back