• There is NO official Otland's Discord server and NO official Otland's server list. The Otland's Staff does not manage any Discord server or server list. Moderators or administrator of any Discord server or server lists have NO connection to the Otland's Staff. Do not get scammed!

(Swedish) Behöver jag skatta för att ha donations på min ot?

Joriku

Working in the mines, need something?
Joined
Jul 16, 2016
Messages
1,076
Solutions
15
Reaction score
370
Location
Sweden
YouTube
Joriku
Hej, jag undrar om jag skulle behöva skatta när jag öppnar upp min ot, jag är 16 år med Pappa som säger att jag måste skatta om jag öppnar upp, hur ligger detta till? är ganska lång kö till Skatteverket
 
Nej donation behövs inte skattas. Dock för att du ska slippa få problem så var noga med att förklara på hemsidan att det är donation och att de får en gåva tillbaka som tack på spelet.
 
Nej donation behövs inte skattas. Dock för att du ska slippa få problem så var noga med att förklara på hemsidan att det är donation och att de får en gåva tillbaka som tack på spelet.
Tack, har nu kontatkat Swedbank, Skatteverket och Telia blandannat, Telia var inget problem med och Skatteverket sa att det är 18739kr innan man behöver skatta.
 
Tack, har nu kontatkat Swedbank, Skatteverket och Telia blandannat, Telia var inget problem med och Skatteverket sa att det är 18739kr innan man behöver skatta.

Ja dem pengarna kommer du nog inte upp och sen hur ska skatteverket få fram bevis på att du har fått så mycket donation :p Så du behöver inte oroa dig. :)
 
Det är faktiskt inte en donation om personen får en tjänst i utbyte. Att det kallas "donation" i OT världen är för att man ska vara säkrare på PayPal så folk inte kan chargebacka hur som helst, eftersom du inte kan bevisa att de verkligen fått sin tjänst. Paypal är bra för varor, inte tjänster egentligen. Allt efter 18739kr då blir väl 25% moms och sen skatt på din vinst.
 
Men hur ska dem veta om du inte deklarerar de? Det är väl inte så att paypal går ut till staten med hur mycket du har tjänat in? Jag menar man kan ju flytta över 5.00kr varje månad från paypal om man nu känar så mycket. Då kan ju ingen säga något?

Och varför ska du ens ta kontakt med skatteverket eller något annat? Do your thang. Du kommer inte behöva skatta något.
 
Det som gäller är följande,

ca 18tkr om året får man "tjäna" utan att behöva skatta. Detta gäller totalt, så har du ett "vanligt" jobb så är du redan förbi den gränsen. (dvs gäller inte enbart på ditt projekt utöver annan inkomst)


Donationer/skatt... väldigt lätt att förstå om man vill ha "by the book" förklaringen.
Om du får pengar och ger något i byte (som alla donationer) på ot's, då räknas detta INTE som en gåva och därav skatt.
Sedan är det en annan fråga om skatteverket märket etc etc.
 
Back
Top