• There is NO official Otland's Discord server and NO official Otland's server list. The Otland's Staff does not manage any Discord server or server list. Moderators or administrator of any Discord server or server lists have NO connection to the Otland's Staff. Do not get scammed!

ob tillägg

jag ska troligen skotta snö. Men i princip är det väll typ samma % oavsett vad man jobbar som?
har hört allt från 75% till 200%
 
Snöskottning brukar de vara ganska högt på. Hade en polare som skotta snö på julen och nyår, han hade 150%.

När jag jobbade i med fönsterbyten och shiet, så jobbade vi under helgen och röda dagar osv... Jag fick 100%...
 
Last edited:
Men det är ju olika, så var inte 100% säker på att du kommer få 150%~
 
självklart är det olika, men om jag nu ska ha en diskussion med min chef senare så kan det vara bra å veta vad andra har innan man sätter sig där å siktar in sig på något.
 
Du tjänar samma sak på julen som på vilken annan helg som helst. Om julhelgen infaller mitt i en vecka får du OB för röd dag eller dag före röd dag. Hur mycket du får beror på vilket arbete du har. Om ditt arbete är ett helgarbete eller extrajobb/sommarjobb är lönen antagligen redan baserad på att du jobbar på helgen. Om du jobbar på en mack eller liknande som alltid har öppet på helgen är tillägget lägre än om du jobbar på en butik som bara har extra öppettider under julen. Mest får du om du jobbar helgnätter. Svårt att säga vad du har för OB så fråga din arbetsgivare.

jag ska troligen skotta snö. Men i princip är det väll typ samma % oavsett vad man jobbar som?
har hört allt från 75% till 200%

Om du jobbar som snöskottare finns det stor risk att ditt "OB" redan är inbakat i lönen.
 
Last edited:
Du tjänar samma sak på julen som på vilken annan helg som helst. Om julhelgen infaller mitt i en vecka får du OB för röd dag eller dag före röd dag. Hur mycket du får beror på vilket arbete du har. Om ditt arbete är ett helgarbete eller extrajobb/sommarjobb är lönen antagligen redan baserad på att du jobbar på helgen. Om du jobbar på en mack eller liknande som alltid har öppet på helgen är tillägget lägre än om du jobbar på en butik som bara har extra öppettider under julen. Mest får du om du jobbar helgnätter. Svårt att säga vad du har för OB så fråga din arbetsgivare.



Om du jobbar som snöskottare finns det stor risk att ditt "OB" redan är inbakat i lönen.

Det stämmer inte riktigt att det är som vilket ob tillägg som helst. Tror det beror på vilket jobb min flickvän skulle få 220kr/h på busfrabriken från normala 87kr/h om hon jobbade under julen. (vanliga helger tjänar hon 87kr/h) Hon är 16.
 
Beror som sagt på vad man jobbar som och vad som är "normala" arbetstider. Jultomten har nog inte OB på julafton. Bartender har antagligen lägre OB än butiksbiträden.
 
Beror som sagt på vad man jobbar som och vad som är "normala" arbetstider. Jultomten har nog inte OB på julafton. Bartender har antagligen lägre OB än butiksbiträden.

Enligt handels-avtal så får du inget speciellt OB på t.ex. julafton, räknas som lördag (100% OB efter 12) eller söndag (100% OB hela dagen).
 
Back
Top