• There is NO official Otland's Discord server and NO official Otland's server list. The Otland's Staff does not manage any Discord server or server list. Moderators or administrator of any Discord server or server lists have NO connection to the Otland's Staff. Do not get scammed!

Uppgradering av RAM

DonHagman

Chill'Reward2014
Joined
Dec 26, 2010
Messages
875
Reaction score
186
Location
Dudeland, Macronesia
Tjenare!

Jag har köpt nya RAM-minnen nu, och har lite frågor ang det..


Jag har nu 2x 2GB RAM i datorn, och har köpt 2x 4GB RAM nu också.
2GB's är från Corsair och 4GB's från Kingston.


Går det att köra med alla samtidigt? Dvs så att det blir 12GB RAM.

Alla minnena är DDR3, och jag använder mig av Windows 7 64-Bit.



Skulle uppskattas enormt om någon kunnig kunde hjälpa mig här.. :)


Tack på förhand
Hagman :ninja:
 
Det beror på om ditt moderkort har plats för alla, t.ex. min dator har 4 st platser för ram minne.
Du kan dock (oftast) inte köra DDR2 med DDR3, förstår du vad jag menar nu?
Fast det beror ju på moderkortet, jag har två platser för ddr3 och två för ddr2.
 
Tack för snabbt svar!

Okej okej.. Mitt moderkort stöder 4x DDR3, vilket jag också har efter att kopplat in dom.


Behöver jag göra några inställningar eller liknande i BIOS efter att satt i dom, eller räcker det med att bara plugga i dom?
 
Tack för snabbt svar!

Okej okej.. Mitt moderkort stöder 4x DDR3, vilket jag också har efter att kopplat in dom.


Behöver jag göra några inställningar eller liknande i BIOS efter att satt i dom, eller räcker det med att bara plugga i dom?

Bara o plugga in dem ! Har aldrig haft något problem.
 
hej. jag har ett ram minne på 2 GB. och har typ 4 st i gammla hur ser man fall dom är supportrad. det är 2 st små från kingston och två stora från Samsung..
på gamla datorn står det 3 GB ram. tror du dom två stora och ett litet supportrar så inte allt krashar ihop?

Det ser ut som det är 2 blåa och 2 svarta:D
 
hej. jag har ett ram minne på 2 GB. och har typ 4 st i gammla hur ser man fall dom är supportrad. det är 2 st små från kingston och två stora från Samsung..
på gamla datorn står det 3 GB ram. tror du dom två stora och ett litet supportrar så inte allt krashar ihop?

Det ser ut som det är 2 blåa och 2 svarta:D

Nja det brukar stå DDR2, DDR, DDR3 och även typ 1600ghz eller något, du måste ha lika ghz siffra som du har i dina fungerande ram minnen och även samma DDR-typ

Jag är inte proffs på datorer men detta är vad jag har gått utifrån och det funkar fint :)
 
Du kan köra minnen med olika Hz men har du 2st 6300hz å 2st 8300hz så dra du ner dem på 8300 till samma som dem som e lägst.
spelar ingen roll vad du sätter för överclocking i bios alla minnen dras ner till det lägsta hz
 
Undrar nu ifall man kan göra samma sak med grafikkort?
nu kör jag med xfx radeon 5650 1gb eller något liknande :p sen har jag något nvidia liggande 512mb, kan jag andvända båda, och ifall jag kan blir det bättre?
 
Du kan köra minnen med olika Hz men har du 2st 6300hz å 2st 8300hz så dra du ner dem på 8300 till samma som dem som e lägst.
spelar ingen roll vad du sätter för överclocking i bios alla minnen dras ner till det lägsta hz

Okej, tack för svar.
 
Quaro har du plats för dubbla grafik kort så kör hårt, du drar inte ner prestanda på det bättre för att du lägger till det sämmre, utan du får mer grafik minne generelt bara.
 
Nu har jag satt i dom nya RAM också, och det flyter på fruktansvärt bra nu med 12GB RAM. Hoppas bara att det inte blir något krångel i framtiden med dom :p
 
Ah vad gött å höra, hoppas du hittar nått som kan utnyttja all denna ram hehe XD
 
Måste man ha exakt samma ghz på alla? Eller blir det så att alla körs i den minsta ghz som finns?

Om du tar en annat ram minne mot ett anant så metall skiten grejn är emot. Det ska vara mellan rum. dom ska vara exakt samma då funkar det. men det måste vara exakt så i ram minne slots.
 
flaskhalsar det inte som fan om man har olika ramminnen? det gör det iaf med grafikkort, eller amd håller väl på o försöka något med olika grafikkort med det funkar väldigt dåligt.
 
Back
Top