• There is NO official Otland's Discord server and NO official Otland's server list. The Otland's Staff does not manage any Discord server or server list. Moderators or administrator of any Discord server or server lists have NO connection to the Otland's Staff. Do not get scammed!

Daopay, dedicated server & skatt?

Mm, håller med om att det är ju Donations. Alltså man säljer ingenting utan man får pengarna "gratis".
Har aldrig hört någon snacka om skatt inom OT.

Sen tror jag inte att pengar du får in direkt av daopay räknas som skatt, eftersom det räknas som en DONATION?

Donations ska vara skattefria?

Det är fortfarande en inkomst genom försäljning av tjänst om du ger något tillbaka till den som betalar. För att kunna räkna det som donationer så behöver du öppna en organisation/fond annars så är det en personlig inkomst som du måste skatta på när du når 18 100 kr under ett år.

@up
Precis som du säger, Donations (driks) betalar man inte skatt på. Det är pengar du får för att de tycker att din "server" är bra. Som tack ger du dom premium poäng.
Typ samma sak när du går och äter på pizzahut, köper en pizza (betalar skatt på pizzan), sen lämnar man alltid lite pengar till kyparen (runt 50 kr) dem 50 kr kommer inte staten och säger "Vi ska ha 25% skatt av dom där pengarna för att du har sålt en/flera sak/er", Kyparen fick pengarna gratis för att de han servera maten till tyckte att han/hon var trevlig. Så att ta emot pengar är inte olagligt.
MEN! Se till att du har någon slags överenskommelse med den som gör en donation. som t.ex.
Code:
Understand that we do not sell items or points, this is donation.


(Kanske fel stavningar och grammatik fel, Trött som fasen)

Om det var som du skriver så skulle pizzeriorna kunna räkna alla inkomster som donationer och säga att besökarna får pizzan som ett tack. Det fungerar inte så. Det du kan göra är att du startar en organisation som tar in donationer så kan du använda de pengarna för att betala server, domän och andra kostnader som organisationen behöver. Pengar som du sedan överför till ditt personliga konto från organisationen räknas som en inkomst som du måste skatta på när ditt personliga konto har fått in över 18 100 kr.
 
Jag hade donations och tjänade rätt fina pengar (Iaf 1000-2500kr i månaden) och jag hostade på min dator nere i källaren.
 
Då kan du inte haft mycket spelare? Har du en server med 70~ får du in 250/dag minst.. Jag ägde danoria.net förut. fick in 500/dag ;)
Jag, med 50 players och lagg~ (Dålig hoster atm).

Tjänar ungefär 3k per vecka..
800kr~ per dag på fredag, lördag och söndag sen resten tjänar jag väll mellan 100 - 500~
 
Det låter mycket tkr jag, Men det e kanske jag som har fel. Vad har du för OT? custom, roxor typen, rl map?

E sugen att starta en realmap men vet inte 100% ska köpa data o sånt nu också.

/rachish
 
Det är fortfarande en inkomst genom försäljning av tjänst om du ger något tillbaka till den som betalar. För att kunna räkna det som donationer så behöver du öppna en organisation/fond annars så är det en personlig inkomst som du måste skatta på när du når 18 100 kr under ett år.

Så det är enligt lag, att om jag tjänar t.ex. 19k per månad, genom ots....så måste jag skatta det?

Trist :/

There U go: Hobbyverksamhet | Skatteverket [NS4 version]

Ledsen för att jag dubbel postade :X

Du kan edita :p (iaf här :S)
 
Det låter mycket tkr jag, Men det e kanske jag som har fel. Vad har du för OT? custom, roxor typen, rl map?

E sugen att starta en realmap men vet inte 100% ska köpa data o sånt nu också.

/rachish

Jag använde realmap. Typ alla quest fungerade :p

Men asså om du vill ha en ot där du tjänar snabba pengar men inte lika länga så ska man typ ha en rl map server high exp.

Vill du tjäna långsamma pengar ( I BÖRJAN ) så ska man ha 100% custom ;) low exp rate då kanske du får in 100kr/dag i början sen med typ 300players online så får du enkelt in 700+ om dagen ;).

Man ska bara försöka ha servern så seriös som möjligt! För vissa är det svårt. Man tänker typ ger jag mig själv lite saker så märker ingen något. Eller så har man vänner som tjatar och tjatar. Och tillsist ger man bårt saker. (MAN MÅSTE STÅ IMOT DET OM MAN VILL TJÄNA $$$$$$$$)
 
Jag använde realmap. Typ alla quest fungerade :p

Men asså om du vill ha en ot där du tjänar snabba pengar men inte lika länga så ska man typ ha en rl map server high exp.

Vill du tjäna långsamma pengar ( I BÖRJAN ) så ska man ha 100% custom ;) low exp rate då kanske du får in 100kr/dag i början sen med typ 300players online så får du enkelt in 700+ om dagen ;).

Man ska bara försöka ha servern så seriös som möjligt! För vissa är det svårt. Man tänker typ ger jag mig själv lite saker så märker ingen något. Eller så har man vänner som tjatar och tjatar. Och tillsist ger man bårt saker. (MAN MÅSTE STÅ IMOT DET OM MAN VILL TJÄNA $$$$$$$$)

Staffs ska inte ens ha en riktig char för att göra en server riktigt seriös :p
Annars slutar det alltid med att nån börjar whina..
 
Staffs ska inte ens ha en riktig char för att göra en server riktigt seriös :p
Annars slutar det alltid med att nån börjar whina..
det är ju inte roligt då att hosta servern :<
 
Nepp. Det är inte rooligt Xd
Men det är seriöst.
vas spelar det för någon roll om ownern har en riktig char på en RL Map? :s på custom map förstår jag, för då kan man alla hunting places :p
 
vas spelar det för någon roll om ownern har en riktig char på en RL Map? :s på custom map förstår jag, för då kan man alla hunting places :p

För att det är större chans att folk ger sig själv items om dom har egen char som staff och om nått skulle hända så kommer folk sluta / alla klagar..

T ex om du dödar nån, det första alla kommer skrikaa ut är att du fuskar med din gubbe eller nått liknande. Samma sak om du är högsta lvln på serven.
 
För att det är större chans att folk ger sig själv items om dom har egen char som staff och om nått skulle hända så kommer folk sluta / alla klagar..

T ex om du dödar nån, det första alla kommer skrikaa ut är att du fuskar med din gubbe eller nått liknande. Samma sak om du är högsta lvln på serven.
man behöver inte säga: jag är GM xd

och det är rätt så konstigt ifall staff är högsta leveln då dom måste banna folk, updatera servern osv. :p
 
Alltså, jag vill inte ens spela mina egna servers, finner inte det lika roligt att köra på en server man själv gjort/uppdaterar.

För de första måste man ha en gömd identitet som jävla stålmannen
för det andra så känner man suget hela tiden att "fan ja kan ju bara ge mig lite jävla skit så slipper jag slösa tid på min EGNA server"


Fast sen så hostar jag inte för att jag tkr om att spela. Tycker om att utveckla en OT och såklart så klirrar de fint i kassan.
 
Det är fortfarande en inkomst genom försäljning av tjänst om du ger något tillbaka till den som betalar. För att kunna räkna det som donationer så behöver du öppna en organisation/fond annars så är det en personlig inkomst som du måste skatta på när du når 18 100 kr under ett år.



Om det var som du skriver så skulle pizzeriorna kunna räkna alla inkomster som donationer och säga att besökarna får pizzan som ett tack. Det fungerar inte så. Det du kan göra är att du startar en organisation som tar in donationer så kan du använda de pengarna för att betala server, domän och andra kostnader som organisationen behöver. Pengar som du sedan överför till ditt personliga konto från organisationen räknas som en inkomst som du måste skatta på när ditt personliga konto har fått in över 18 100 kr.

Det är 17000kr per år och jag förmodar att ingenting skulle hända om man väljer att inte betala skatt, bara håll dig till en låg nivå så kommer allt gå smort. Dock har jag inte inkomst genom donationer utan från vanligt jobb. Men det skiljer sig ganska mycket mellan vanligt jobb i t ex en butik eller för privatbruk. Kollade med skatteverket idag :)
 
Det är 17000kr per år och jag förmodar att ingenting skulle hända om man väljer att inte betala skatt, bara håll dig till en låg nivå så kommer allt gå smort. Dock har jag inte inkomst genom donationer utan från vanligt jobb. Men det skiljer sig ganska mycket mellan vanligt jobb i t ex en butik eller för privatbruk. Kollade med skatteverket idag :)

http://otland.net/603351-post13.html
 
Back
Top