• There is NO official Otland's Discord server and NO official Otland's server list. The Otland's Staff does not manage any Discord server or server list. Moderators or administrator of any Discord server or server lists have NO connection to the Otland's Staff. Do not get scammed!

Egen Cider [13VOL%]-[www.angelfire.com]

jonatan1994

Noob@Hatad
Joined
Aug 27, 2008
Messages
28
Reaction score
0
Location
Swedeb

Fördelar:
Du kan få tag på det även om du är under 20.
Du kan få den smaken du vill.
Det är mycket billigare än köpt.
Du slipper leta reda på nån som kan köpa ut.


Gör din egen cider

Vad behöver man?

behover.bmp

En tom Colaflaska att förvara cidern i. 0,5liter, 1,5liter eller 2liter beroende på hur mycket du ska göra. I exemplet används en 0,5litersflaska och alla måtten är anpassade till det. Om du ska använda en större flaska så får du öka mängden socker och jäst.
Strösocker. Finns i alla affärer och i de flesta hem.
Äppeljuice. ANtingen vanlig färdigutspädd eller koncentrerad, men då måste den späs ut. Man kan även använda någon annan juice, som päronjuice. Det bör även fungera med saft av olika smaker(Då bör man inte tillsätta socker).
TorrJäst. Finns hemma ibland. Men det är inte lika vanligt som färskjäst. Det är viktigt att du använder torrjäst och inte färskjäst när du ska göra cidern. TorrJäst finns att köpa i alla vanliga affärer.

Processen
socker.bmp


Ta din tomma och urtvättade 0,5litersflaska. Fyll den med juice till en bit över ettiketten.
Häll i 1/4 Deciliter socker i juicen.
jast.bmp

Häll i en halv tesked jäst i flaskan.
skaka.bmp

Skruva på korken och skaka tills allt socker och jäst löst upp sig.
oppna.bmp

Låt stå ett dygn. Testa sedan öppna flaskan. Då ska det pysa av kolsyran.
Öppna sedan en till två gånger per dag och släpp ut kolsyra så att trycket inte blir allt för högt. Flaskan kan sprängas om man inte är försiktig.

Efter cirka en vecka ska cidern vara klar. Det varierar lite beroende på mängden juice och jästen.


Jäsprocessen håller på ända tills sockret tar slut. Dock tills alkoholhalten nått 13% eftersom att jästen dör då. Man får experimentera lite med mängden socker om man inte vill ha för stark cider.
Cidern smakar inte så gott om den blir 13%. Smaken liknar då vin.

Det finns en del saker man kan göra för att variera cidern. Man kan använda sig av ett vattenlås som gör att kolsyran kan bubbla bort. Detta kommer troligtvis göra att cidern inte blir lika kolsyrad eller inte kolsyrad alls.


En sak jag varit lite orolig över är att bakterier kanske skulle kunna växa tillsammans med jästen, så man kanske kan överväga att vara lite extra hygienisk. Jag har inte varit överhygienisk men druckit en hel del utan att ta någon skada.

Hoppas Cidern smakar bra. Prova gärna att experimentera med olika smaker och om ni har några tips kan ni alltid maila mig så lägger jag upp dem.
[email protected]

Var försiktiga så ni inte gör något dumt när ni mindreåriga är onyktra.
[SIZE="7"][email protected][/SIZE]
 
jag testade detta (För skoj skulle) skulle titta om det fungera , fungera gjorde det men det smakar BAJS !
 
orka hålla på med sådant..

Rysk vodka FTW!

Rent och simpelt.

Det positiva med det är också att ifall du ramlar å slår dig kan du alltid göra ditt rent ditt sår med lite ren vodka, de kan du knappast göra med din ÖL!
 
borde testas att göra ett lass måste plocka fram vin brännaren(heter det så? har iaf gjort eget vin i den) så här hemma finns "vattenlås" om det blir bra är det bara börja sälja skiten ;)
 
Back
Top Bottom