• There is NO official Otland's Discord server and NO official Otland's server list. The Otland's Staff does not manage any Discord server or server list. Moderators or administrator of any Discord server or server lists have NO connection to the Otland's Staff. Do not get scammed!

Kemi Prov

Status
Not open for further replies.

GloryAnders

New Member
Joined
Sep 16, 2009
Messages
474
Reaction score
0
Så här gör man om man skolkar en lektion och en kompis går på lektionen :)


Fråga 1:

Beskriv hur en Natrium atom ser ut, skalen, de olika partiklarna i kärnan och skalen och derasladdning. Rita gärna!

Fråga 2:
Hur reagerar Natrium i luft och vatten? Vad sker? Varför blir det så, förklara detta med hjälp av elektronstrukturen i fråga 1.

Fråga 3:
Förklara även hur klor så lätt förenar sig med Natrium? Tips: Rita upp kloratomen först, så underlättar det förklaringen!

Fråga 4:
Rita upp en ädelgas elektronskal, välj själv vilken och förklara hur gärna eller ogärna den reagerar med andra ämnen!

Fråga 5:
Vilken grupp i periodiska systemet kallas:

a) Halogener
b) Alkimetaller
c) Ädelgaser

Fråga 6:
Vilka gaser är skadliga för ozonskiktet i atmosfären? Och vad händer när det blir hål i ozonskiktet? Vad har detta problem med gamla kylar, frysar och AC i bilar att göra?

Fråga 7:
Beskriv molekylbindning, rita och ge exempel på detta!

Fråga 8:
Varför tror du att molekyler inte leder ström men jonföreningar som koksalt (natriumklorid) gör det?


Sen är det bara o plugga på svaren!

MVG Next.
 
Jag är ganska så säker på att du har en bok ? Läs...? Du finner bättre svar där än här kan jag säg.
 
HEHE Ja faktiskt kanske det :O Kanske någon går i min skola sen dom ser ba DAAAMN :O värsta fuskaN o grejjjer
 
Men onödigt och posta något som bara du och dina klasskamrater kan använda sig av.
 
Så här gör man om man skolkar en lektion och en kompis går på lektionen :)


Fråga 1:

Beskriv hur en Natrium atom ser ut, skalen, de olika partiklarna i kärnan och skalen och derasladdning. Rita gärna!

Fråga 2:
Hur reagerar Natrium i luft och vatten? Vad sker? Varför blir det så, förklara detta med hjälp av elektronstrukturen i fråga 1.

Fråga 3:
Förklara även hur klor så lätt förenar sig med Natrium? Tips: Rita upp kloratomen först, så underlättar det förklaringen!

Fråga 4:
Rita upp en ädelgas elektronskal, välj själv vilken och förklara hur gärna eller ogärna den reagerar med andra ämnen!

Fråga 5:
Vilken grupp i periodiska systemet kallas:

a) Halogener
b) Alkimetaller
c) Ädelgaser

Fråga 6:
Vilka gaser är skadliga för ozonskiktet i atmosfären? Och vad händer när det blir hål i ozonskiktet? Vad har detta problem med gamla kylar, frysar och AC i bilar att göra?

Fråga 7:
Beskriv molekylbindning, rita och ge exempel på detta!

Fråga 8:
Varför tror du att molekyler inte leder ström men jonföreningar som koksalt (natriumklorid) gör det?


Sen är det bara o plugga på svaren!

MVG Next.

Herregud va lätt prov, jag som är helt värdelös på Kemi hade säkert tagit MVG.
Du går på högstadiet va?
 
Iaf, här är svar på 2 frågor, orkar inte göra dom andra då man ska rita xD
Som sagt så är jag dålig på Kemi men detta ska vara rätt.

Fråga 5:
Vilken grupp i periodiska systemet kallas:

a) 17
b) 1
c) 18

Fråga 8:
Varför tror du att molekyler inte leder ström men jonföreningar som koksalt (natriumklorid) gör det?
Är inte säker men jag tror att det är fel på frågan lol.
Jonföreningar leder bara ström i smällt och upplöst tillstånd (tex; salt i vatten).
 
Tack Zisly ^^ Ska försöka komma ihåg den där saken har fan prov i Hinduismen på torsdag också :S
 
Fy fan det är lättaste kemi provet jag har sätt!!!
 
Tack Zisly ^^ Ska försöka komma ihåg den där saken har fan prov i Hinduismen på torsdag också :S
Om jag som är helt värdelös på Kemi och har skit minne(bara i Kemi dock, säkert pga att det är så jävla tråkigt IMO) lyckas komma ihåg det där så borde du kunna.
 
Men lol? Svaren är ju inte densamma. Eller hur?

Svarar åt dig, Exal xD

Frågorna kan ju vara skrivna på olika sätt, men det är egentligen nästan samma svar.
Eftersom ni har ju samma mål som alla andra skolor har.
 
Fy fan det är lättaste kemi provet jag har sätt!!!
Varför skriver du inte svaren då?
Skulle gissa att det är kemi A på gymnasiet
Nej, Kemi A är svårare än detta... Gissar på att detta är 8ans Kemi eftersom vi hade likadana frågor i 8an inte svårt om man jämför det med Kemi A...
 
Vilken skola går du i? Dagis?
Det här är föööööööör enkelt.

Nej, jag tänker inte ge svaren. Varför ska vi sitta och göra din läxa, medans du spelar på datorn.
 
Vilken skola går du i? Dagis?
Det här är föööööööör enkelt.

Nej, jag tänker inte ge svaren. Varför ska vi sitta och göra din läxa, medans du spelar på datorn.
Läs! han går i 9:an -.-
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top