• There is NO official Otland's Discord server and NO official Otland's server list. The Otland's Staff does not manage any Discord server or server list. Moderators or administrator of any Discord server or server lists have NO connection to the Otland's Staff. Do not get scammed!

Läxa och Skola är för mycket!

EvoSoft

Is Da Mapper
Joined
Mar 10, 2010
Messages
693
Reaction score
5
Location
Northen part of Sweden
Precis som titeln säger så tycker jag att läxa och skola är överdrivet mycket arbete!
Själv har jag cirka 6 läxor per vecka (Engelska, Matte, NO, SO, Spanska och Svenska - kanske till och med fler) vilket betyder att vi elever får mindre fritid.
Som ung måste man få utnyttja sin fritid. Jag menar, lär man sig inte redan tillräckligt mycket på skolan? Om inte, varför inte bara förlänga skolan med kanske en kvart eller en halvtimme? Om ja, varför inte ta bort läxorna?
Själv gör jag inte läxorna eftersom jag har redan kunskaperna som behövs för min årskurs, däremot vill jag inte hoppa över årskursen. Har prövat det en gång, och är faktiskt svårt. Så jag håller mig på samma årskurs.
Men vad tycker du? Ska vi skippa läxorna och förlänga skolan med 15 till 30 min eller lägga ned 30 till 40 min av vår fritid till läxor?
Skolan är tillräckligt dryg.
 
Dom borde kunna dela upp det, istället för 6 läxor på 1 vecka kan dom väl ha 3 läxor och 3 nästa vecka osv.
Man måste få göra något annat -.-
 
Får man fråga vilken klass det är du går i? Skola och läxor handlar mycket om eget ansvar för sitt lärande. Därför är det också naturligt att man har mer läxor i lägre årskurser.
 
och snart så kommer det finnas ett pl läger i Sverige!


ONT: Jag går på en skola där lärarna ger allt för att göra livet hårt för eleverna, vi har ca 4-5 läxor per vecka, kan va mer och sen en massa läsuppgifter, sen ibland kan dom ha planerat 3 prov på samma vecka, sen ska man självklart ha omprov samma vecka om man har failat på något.. Helvete skolan, helvete!
 
och snart så kommer det finnas ett pl läger i Sverige!


ONT: Jag går på en skola där lärarna ger allt för att göra livet hårt för eleverna, vi har ca 4-5 läxor per vecka, kan va mer och sen en massa läsuppgifter, sen ibland kan dom ha planerat 3 prov på samma vecka, sen ska man självklart ha omprov samma vecka om man har failat på något.. Helvete skolan, helvete!

Exakt! Jag menar, förra året tycker jag det var shit the same med allt, vi hade bara någon diagnos då och då...
Men nu i 7:an?! Vi har säkert haft 7-8 prov sen vi började skolan :S
Kommer antagligen vara betydligt mer i 8:an och 9:an, men då har man ju betyg...
 
och snart så kommer det finnas ett pl läger i Sverige!


ONT: Jag går på en skola där lärarna ger allt för att göra livet hårt för eleverna, vi har ca 4-5 läxor per vecka, kan va mer och sen en massa läsuppgifter, sen ibland kan dom ha planerat 3 prov på samma vecka, sen ska man självklart ha omprov samma vecka om man har failat på något.. Helvete skolan, helvete!

Har för mig att det max får vara 2 prov på en vecka, sen om du får göra ett omprov så är det upp till dig att ändra tiden till en annan vecka.
 
Har för mig att det max får vara 2 prov på en vecka, sen om du får göra ett omprov så är det upp till dig att ändra tiden till en annan vecka.

Hah, då har vår skola brutit mot den regeln... Förra året då min bror gick i 9:an hade han kanske 3-4 prov per vecka i början av terminen...
Sen skolkade han så han vet inte :p
 
hatar folk som överdriver :p visst du kanske har 4 läxor en vecka, men du har inte 4 läxor VARJE vecka.
8an o 9an med betyg o grejjer är inget svårt eller något att oroa dig för
Gymnasiet är mycket lättare än grundskolan ( tycker jag iaf) då man har kunskaper från grundskolan som man tar med sig... så det är ditt ansvar att lyssna på lektionerna osv :p spec natur ämnen som man kan glömma lätt..
 
hatar folk som överdriver :p visst du kanske har 4 läxor en vecka, men du har inte 4 läxor VARJE vecka.
8an o 9an med betyg o grejjer är inget svårt eller något att oroa dig för
Gymnasiet är mycket lättare än grundskolan ( tycker jag iaf) då man har kunskaper från grundskolan som man tar med sig... så det är ditt ansvar att lyssna på lektionerna osv :p spec natur ämnen som man kan glömma lätt..

Jo, jag har MINST 4 läxor varje vecka. Så nej, jag överdriver ej.
 
Själv har jag skolkat 2 gånger (2 gympa lektioner) så kom inte och påstå att jag skolkar från matten? :S
Jag, likt som alla andra i klassen, räknar läxorna varje vecka. Som minst har vi fått 2, det var när skolan började i 6:an.
 
Back
Top Bottom