• There is NO official Otland's Discord server and NO official Otland's server list. The Otland's Staff does not manage any Discord server or server list. Moderators or administrator of any Discord server or server lists have NO connection to the Otland's Staff. Do not get scammed!

Överclockning

Coolguy

Banned User
Joined
Jan 7, 2010
Messages
441
Reaction score
0
någon som vet vart man kan få tag på en tutorial, kan helt nada omdet, något jag ska tänka på? :p tar emot alla tips och ofc rep++
 
överclocka i bios, höj med 0.10 varje gång när datorn startas och den dör efter ett tag så går du in i biosen och endrar tillbaka till senaste fungerande. ;) överclockade min amd 2x 2.7 till 3.0 :p
 
Först och främst.. Vet du inte hur en dator fungerar (alltså vad som händer när du skickar in data i CPUn) så ska du aldrig Överklocka..

Överklockning är inget för dom som inte vet vad dom håller på med. + Garantin slutar fungera.
 
Min dator är helt orginal, Startar på 8,5 sekunder från trycket på strömbrytarn till inne i windows. Hade ungefär 16-20sek innan jag bytte till windows 7 =D
 
någon som vet vart man kan få tag på en tutorial, kan helt nada omdet, något jag ska tänka på? :p tar emot alla tips och ofc rep++

Läs min förra post + detta:

Har du orginal kylning eller en halvbillig kylning så kommer inte heller kunna överklocka CPU/GPU eftersom det kommer bara överhette dina delar..
 
Vad är det för grejer du har? Jag körde min E8400 (3ghz) på 3.8ghz stabilt med orginalkylaren så någon avancerad kylare borde du inte behöva ha i början (beror även på luftflöde i chassit). Googla på guider t.ex "How to overclock an E8400", där E8400 ska motsvara din processor.

Ta det försiktigt i början och var medveten om att vid överklockning (har jag för mig) bryter man garantin och du kommer antagligen få en del bluescreens innan du får det stabilt (rätt multiplier/fsb/vcore osv) men brukar inte vara någon fara :) se till att du har ett ps/2 tangentbord till hands ifall du får en "Keyboard not detected, press F10 to continue"-error :D (inte usb!)(alla moderkort lär väl inte ha detta problem men ifall att:p) du kan även fråga på sweclockers, där är dom lite mer kunniga och hjälpsamma än på otland :p. Om du är osäker på vad något i BIOS betyder kan du googla.
 
Back
Top