• There is NO official Otland's Discord server and NO official Otland's server list. The Otland's Staff does not manage any Discord server or server list. Moderators or administrator of any Discord server or server lists have NO connection to the Otland's Staff. Do not get scammed!

Om man borde köpa en serverdator..

Probly

New Member
Joined
Aug 22, 2010
Messages
182
Reaction score
3
Hallå alla glada. Har en liten fråga till er & det är om man borde köpa en serverdator att hosta på & isf om den här https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=593224 skulle vara något att komma med (dock med mer ram minne) undrar även om man kan göra en windows otserver till linux utan att något försvinner/måste ändras på hemsida/databas osv.. & i så fall hur svårt det är. (det här med linux är för att det redan finns på datorn & ett till windows kostar 7k~ vilket är lite mer än datorn.. o_O)

Något man borde satsa på ?
 
Nej sant, men min server är till för windows & Linux hade tydligen inget GUI
 
Inte för att vara taskig men du måste nog läsa på lite vad en dator är innan du skaffar din egna server dator :p
 
det rekommenderas hårt ja..

liksom köper du en dyr server dator å sedan inse att den har en massa dyrt skit i sej som den ej behöver för att hosta servers, å kanske till å med att den inte palla att hosta servern... då sitter du lite i gödselstacken =(
Liksom en Dålig dator kan kosta 7 papp, tack vare lite wireless Internet skit (wireless icke rekommenderat för hoster dator), ett grafik kort som äger fett osv..

Medan du kan få en as bra dator för 3 papp... tack vare att grafik kortet suger dålig get å det finns inget märkvärdigt i den, endast det som krävs att hosta en server, dvs stabil processor, någorlunda Ram å ett schysst nätverkskort..

Ta reda på vad för nått som gör skillnad när du hostar, å vad som inte gör skillnad, sen där efter maxar du allt som gör skillnad å minskar på resten... så både sparar du pengar å minska priset, å ökar chansen för en schysst server-dator.
 
okej tack för tipsen;p ska snacka med datasnillet i min klass;p han bör nog kunna hjälpa mig;)
 
Vad hade krävts då för en OK host dator?
Funderar på mitt custom map projekt, vad hade krävts i datorn och av linan för att kunna hosta 40-60 pers ok?

Har en gammal dator hemma, 2ghzare med 512 ram, antar att jag får köpa till nån gig ram och uppgradera till 10 upp lina.
Men det borde duga rätt OK eller?
Jag menar, på den tiden den datorn var okej, då kunde ju folk hosta OTs så varför skulle det inte kunna gå nu?
 
512 ram är taskigt, an kommer börja grina som fan om du har något annat än en 5mb map men köper du till lite så ja visst, det går
 
Min map är rätt så stor, men va fan, en hel dator, på lets say 1512mb ram som bara hostar borde la duga?
 
köp ett bra moderkort med gigabit interface, en processor (4 kärnor kan nog vara bra, inte helt säker), 3-4 Gb av de nyare ramen (DDR3) och en lagomt snabb hårddisk jag brukar köpa delar från komplett, snabb leverans och rätt bra priser :)
 
Vad hade krävts då för en OK host dator?
Funderar på mitt custom map projekt, vad hade krävts i datorn och av linan för att kunna hosta 40-60 pers ok?

Har en gammal dator hemma, 2ghzare med 512 ram, antar att jag får köpa till nån gig ram och uppgradera till 10 upp lina.
Men det borde duga rätt OK eller?
Jag menar, på den tiden den datorn var okej, då kunde ju folk hosta OTs så varför skulle det inte kunna gå nu?



Skulle rekommendera att du köper en kontors dator och bara köper en Stabil processor och 4 gb ram och bra nätverks kort, sen ha ett upload speed på 10 mbit/s så kan du nog hosta över 150 players om jag nog inte har fel om den saken :p

Processor: tips är att ha 2-4 kärnor.
Internet: om du nu skulle köpa nytt internet kan du köpa Fiber line 100mbit för endast 229 kr fårn telia, jag hare hemma, sjukt fort det går.
Ram: 4 gb räcker, har 3 på min.
 
Skulle rekommendera att du köper en kontors dator och bara köper en Stabil processor och 4 gb ram och bra nätverks kort, sen ha ett upload speed på 10 mbit/s så kan du nog hosta över 150 players om jag nog inte har fel om den saken :p

Processor: tips är att ha 2-4 kärnor.
Internet: om du nu skulle köpa nytt internet kan du köpa Fiber line 100mbit för endast 229 kr fårn telia, jag hare hemma, sjukt fort det går.
Ram: 4 gb räcker, har 3 på min.

Det är inget man köper bara sådär, går det en fiber lina till ditt hus så har du det alternativet om inte, så måste dom lägga en lina och det går nog på lite mer än 229kr/mån. :)
 
ja, jo har ju redan tagit den diskussionen med min far & han tänker iaf inte lägga dom pengarna på att skaffa en fiber lina ;p
 
Internet: om du nu skulle köpa nytt internet kan du köpa Fiber line 100mbit för endast 229 kr fårn telia, jag hare hemma, sjukt fort det går.

Så du är den enda i sverige som har speciellt pris på fiberlan eller? Telias 100/10 kostar inte 229kr, det kostar 339kr.. Det som kostar 229kr är deras 0.25mb/s.

Har mamma och pappa lurat i dig att ni har 100/10 eller?
 
För jag har ju budjeten som en fattig student att slänga ut 23k ;p
 
Back
Top