Nja, du misstar mig för någon annan.
Ontopic, 2 inbrott,2 misshandel,typ 20 ggr kniv i decket på bilen.. alla gånger invandrare.. ja vafan ska man säga om dom
Ren otur säger jag
Jag bor I Jordbro och dom som bor i vår kommun vet att i Jordbro är dom flesta invandrare. Folk känner också till jordbro genom att ha hört att massa saker händer här och så... Men det är inte alls oftast blattar som gör kriminella saker som vissa här försöker lura i folk. Min klass på gymnasiet består av ca 5 blattar av 20 elever. Dom flesta svenskarna i min klass snusar och dom slänger snus överallt, kastar papper på marken, skräpar ner lite överallt. Det gör inte blattarna i min klass. I min skola är det en invandrare som städar och då tänker dom som skräpar ner "äsch, det är hans jobb att städa, det gör inget ifall jag skräpar ner, det är ändå inte jag som ska plocka upp det".
Jag säger inte att svenskarna i min klass är dumma eller något, vi har en rätt bra sammanhållning i vår klass och det är typ ingen som är tjurig/tråkig eller nåt... Det jag försöker komma fram till är att invandrare är ingen större bov än svenskarna när det gäller sånt här, eller tvärtom. Jag tror att det helt beror på vart man bor, på vissa ställen finns det kanske skit jobbiga svenskar och på vissa ställen finns det skit jobbiga invandrare. Ni kan tycka att det är jobbigare med jobbiga invandrare än svenskar eftersom att dom inte är så lika er.
Och då kommer man in på
fördomar.
Jag kan förstå att man kan ha fördomar mot folk som inte är som sig själv, men då måste man tänka "Han behöver inte alls vara en sån som bråkar o tjafsar" eller typ "Alla invandrare är inte som honom" beroende på hur situationen är. (Man behöver alltså inte vara en pessimist.)
Jag är emot rasister. Att vara rasist är HELT onödigt. Det bevisar också sitt svaga sätt att tänka enligt mig, just det att man drar alla över en och samma kam. Rasister borde inte tänka på ifall en människa är invandrare eller inte, utan ifall den personen är en bra person eller inte. Jag har inget emot en person som hatar en elak person. Att hata en individuell person för en viss gärning är absolut inte fel, och då är man inte rasist heller.
@ pr0xy: Nej nej, absolut inte. Rasister finns bland alla möjliga folkslag.
En rasist är en som hatar ett folkslag, alltså kan en turk som bor i Sverige vara rasistisk mot svenskar. Till och med svenskar kan vara rasistiska mot svenskar. Men jag kan tänka mig varför man oftast kopplar svenskarna som rasister och inte invandrarna. Jo eftersom att majoriteten är ju svenskar och sedan har man i många fall stött ut invandrarna i olika frågor. Ett exempel är ju i arbetsmarknaden.
Men som sagt, vem som helst kan vara rasist, vare sig man är svensk, grek, turk, arab, bossnier eller vart man nu än kommer ifrån.
@ Neon: Varför kan inte en invandrare ha råd med en moppe och en BMW? Min polares farsa som är invandrare var delägare på O'learys i Haninge och han har 2 bilar, en mercedes och en saab, fina bilar båda två. Sen kanske du måste ställa dig frågan "Hur kommer det sig att vissa invandrare inte gillar vissa svenskar?". Det kanske har att göra med att hur Sverige har välkomnat invandrare? Hur man fått invandrarna att trivas? Föreställ dig i deras situation ska du se. Det är alldeles för mycket fördomar i Sverige. Åker man till grekland till exempel som svensk så ska du se att du kommer bli behandlad som en kung.
Angående den dära grymma jämförelsen du gjorde med turkiet. Varför skulle du inte få ha keps/mössa på dig? Du borde läsa lite mer i svenska lagen om vad som gäller om andras religioner. Men jag kan svara lite kort på det du sa om att invandrare ska följa sveriges regler när det gäller slöjor etc. Man ska respektera en persons religion vilket betyder att om ens religion säger att man ska ha en slöja som tjej så kan man inte be tjejen ta av sig slöjan. Då respekterar man inte tjejens religion och bryter därmed mot svenska lagen.
@ Holman: Lackar du på vissa invandrare som förstör? *Fördomar is in the air* Så du lackar inte när vissa svenskar förstör? :s Vad spelar det för roll om en svensk eller invandrare gör en dum grej, det är väl lika dumt iallafall, eller?
En sista sak jag vill att ni som är rasister ska fråga er själva och tänka på;
Om en person som inte har samma etnisk bakgrund som er, räddar dig och din familj eller dina nära och kära från något, det kan vara vad som helst... En olycka eller något liknande... Skulle ni fortfarande tycka illa om det folkslaget? Är hatet viktigare än din familj?