• There is NO official Otland's Discord server and NO official Otland's server list. The Otland's Staff does not manage any Discord server or server list. Moderators or administrator of any Discord server or server lists have NO connection to the Otland's Staff. Do not get scammed!

Tibia på mac?

knatte1

Eldin Projects
Joined
Aug 23, 2010
Messages
825
Reaction score
91
Location
Sweden
Fundera på att köpa en bärbar Macbook Pro som jag kan jobba med maps när jag inte är hemma, så vill ha lite frågor svarade :) har ingen aning vilka program som stöder mac.

Funkar tibia på Mac? Och funkar Rme också på Mac?
snälla, tjafsa inte nu om vilken dator som är bäst osv...
 
Nej, men du kan använda dig utav wine, boot camp eller program så som parallells desktop för att köra windows program. Dock så kommer snart Tibia Flash client ut, och då skulle du kunna spela utan problem.

Jag rekommenderar dock att inte köpa macbook om du ska spela på den.
 
nah, till skolarbete oxå o massa skit. men även o mappa ps, kosta 10000 ;)
 
Verkar som ingen på OTLAND vet ett piss om mac. Det finns ett program som låter dig köra windows filer. Men kommer inte ihåg sök på google inte så svårt.
 
Verkar som ingen på OTLAND vet ett piss om mac. Det finns ett program som låter dig köra windows filer. Men kommer inte ihåg sök på google inte så svårt.

Du verkar inte heller veta "ett piss". Jag har redan nämnt WINE, vilket gör så du kan öppna windows filer.
 
Verkar som ingen på OTLAND vet ett piss om mac. Det finns ett program som låter dig köra windows filer. Men kommer inte ihåg sök på google inte så svårt.

Det finns WINE som Jock redan nämnt, fast de flesta påpekar bara att han bör köpa en PC eller använda bootcamp/parallells. Yttra dig inte om du inte har något vettigt att skriva.
 
Som Jock redan har nämnt så finns det ju ett X antal sätt du kan göra för att köra Tibia/RME. CrossOver (samt CrossOver Games), BootCamp, Parallels Desktop (kör själv PD och är grymt nöjd (trots att jag sällan startar windows längre)), wine etc. etc.
 
Som Jock redan har nämnt så finns det ju ett X antal sätt du kan göra för att köra Tibia/RME. CrossOver (samt CrossOver Games), BootCamp, Parallels Desktop (kör själv PD och är grymt nöjd (trots att jag sällan startar windows längre)), wine etc. etc.


Nu har jag ingen Mac men är någon av dom där programmen "buggiga" eller "laggiga" som skulle kunna sega ner något? :p
 
Det var ett tag sen jag använde CrossOver Games, men när jag gjorde det så hade Tibia en brons medalj (vilket betyder att programmet fungerade, men kanske inte så som det skall, dvs. det kan finnas en hel del buggar). Det verkar dock som att de har fixat de mesta då Tibia nu har en guld medalj istället (Compatibility - Tibia - CodeWeavers). CrossOver samt CrossOver Games är ej gratis.

Genom Boot Camp så delar du upp din hårddisk så att Windows får sin egen partition. Du måste starta om datorn varje gång du vill välja mellan Mac och Windows. Boot Camp är gratis och bör ingå i din kopia av OS X.

Parallels Desktop kör du som vilket program som helst på din Mac. Parallels Desktop är såpas stort att de inte bör finnas några större buggar. Lagg däremot har mycket med RAM & annat att göra så det är svårt att svara på. Parallels Desktop är ej gratis.

EDIT: Finns även något som heter VMware Fusion som ligger i samma spår som PD, fast lite billigare. Kan dock inte säga om detta är bra eller dåligt.

Har bara kört CrossOver Games & Parallels Desktop själv, och kan starkt rekommendera PD, trots att det är lite dyrare. Har inte haft några problem alls med det och skall du endast mappa via Windows så skall det inte vara några problem med lagg (har inga som helst problem med mina 4GB RAM).
 
Du verkar inte heller veta "ett piss". Jag har redan nämnt WINE, vilket gör så du kan öppna windows filer.

hahaha, du jag är omringad av Mac datorer och WINE är inte ens närheten av vad jag mena.
Kom inte till forumet och tro att du vet allt lilla gubben.


Som Jock redan har nämnt så finns det ju ett X antal sätt du kan göra för att köra Tibia/RME. CrossOver (samt CrossOver Games), BootCamp, Parallels Desktop (kör själv PD och är grymt nöjd (trots att jag sällan startar windows längre)), wine etc. etc.

Här har vi svaret exakt allt CrossOver men kan dock fucka upp fall man gör det fel.

Det var ett tag sen jag använde CrossOver Games, men när jag gjorde det så hade Tibia en brons medalj (vilket betyder att programmet fungerade, men kanske inte så som det skall, dvs. det kan finnas en hel del buggar). Det verkar dock som att de har fixat de mesta då Tibia nu har en guld medalj istället (Compatibility - Tibia - CodeWeavers). CrossOver samt CrossOver Games är ej gratis.

Genom Boot Camp så delar du upp din hårddisk så att Windows får sin egen partition. Du måste starta om datorn varje gång du vill välja mellan Mac och Windows. Boot Camp är gratis och bör ingå i din kopia av OS X.

Parallels Desktop kör du som vilket program som helst på din Mac. Parallels Desktop är såpas stort att de inte bör finnas några större buggar. Lagg däremot har mycket med RAM & annat att göra så det är svårt att svara på. Parallels Desktop är ej gratis.

EDIT: Finns även något som heter VMware Fusion som ligger i samma spår som PD, fast lite billigare. Kan dock inte säga om detta är bra eller dåligt.

Har bara kört CrossOver Games & Parallels Desktop själv, och kan starkt rekommendera PD, trots att det är lite dyrare. Har inte haft några problem alls med det och skall du endast mappa via Windows så skall det inte vara några problem med lagg (har inga som helst problem med mina 4GB RAM).

Bootcamp är gratis men Windows skivan som du behöver är dock inte gratis om du inte ladder ner den..
VMware Fusion har den dock själv. Jävligt skönt :)
 
hahaha, du jag är omringad av Mac datorer och WINE är inte ens närheten av vad jag mena.
Kom inte till forumet och tro att du vet allt lilla gubben.
Vem fan bryr sig om du är omringad av Mac datorer, betyder knappast att du vet mer än någon annan.
 
hahaha, du jag är omringad av Mac datorer och WINE är inte ens närheten av vad jag mena.
Kom inte till forumet och tro att du vet allt lilla gubben.




Här har vi svaret exakt allt CrossOver men kan dock fucka upp fall man gör det fel.



Bootcamp är gratis men Windows skivan som du behöver är dock inte gratis om du inte ladder ner den..
VMware Fusion har den dock själv. Jävligt skönt :)

Du skrev "Det finns ett program som låter dig köra windows filer", dvs ett program som öppnar WINDOWS FILER, och inte själva WINDOWS. = WINE, då jag aldrig använt CrossOver >GAMES< så vet jag inte ifall man bara öppnar program eller hur det funkar överhuvudtaget.

Wine = öppnar windows filer
Parallels desktop, CrossOver, VMware Fusion = Öppnar själva OS:et, dvs windows och inte bara programet.

Vad är det du försöker komma fram till?

Jag rekommenderar dock att köra Boot Camp ifall du oftast ska köra windows ofta, parallels / crossover om du ska köra flertal program då och då och wine om du ska köra 1~ program.
 
Last edited:
Back
Top