• There is NO official Otland's Discord server and NO official Otland's server list. The Otland's Staff does not manage any Discord server or server list. Moderators or administrator of any Discord server or server lists have NO connection to the Otland's Staff. Do not get scammed!

Några frågor till en religiös (kristen)

spice

CABS ARE HERE
Joined
Apr 5, 2009
Messages
1,226
Reaction score
15
Location
Göteborg, Sweden
Hej, har ett skolarbete på gång där man ska intervjua en kristen. Kan någon (eller några) skriva ner några seriösa svar så skulle det hjälpa mig mycket.

Frågorna är:

  • Varför skall man vara kristen?
  • Hur skall man leva som kristen?
  • Hur ser en vanlig dag ut för dig?
  • Vad är heligt för dig?
  • Vad är din syn på andra religioner?
 
Jag går i en kristen skola om det hjälper?

(Jag är inte kristen)
 
1. man ska få välja själv
2. så som man vill typ
3. beror på humöret
4. gud
5. vet inte

Ganska svåra frågor tycker jag :p
 
Tänker svara som om jag var kristen..


● Varför skall man vara kristen?
Man kan vara kristen ifall man känner för det. Man kan tillhöra vilken religion som helst..
● Hur skall man leva som kristen?
Man ska be varje morgon (morgonbön), hedra gud och inte prata bakom andras ryggar
● Hur ser en vanlig dag ut för dig?
Helt normalt
● Vad är heligt för dig?
Jesus, Gud och bibeln
● Vad är din syn på andra religioner?
Islam är den religion jag respekterar mest. Man ber ofta, man visar respekt mot alla, man snackar inte bakom någon annans rygg. Sen är det nog buddhism, man får göra lite så som man vill, man behöver inte hedra någon gud, man får göra lite vad man vill som sagt. Jag respekterar alla religioner, men dessa två är dom jag respekterar mest
 
Jag går i en kristen skola om det hjälper?

(Jag är inte kristen)

Visst, mer svar på frågorna hade vart jättebra :) Men vad gör du i en kristen skola om du inte är kristen?

1. man ska få välja själv
2. så som man vill typ
3. beror på humöret
4. gud
5. vet inte

Ganska svåra frågor tycker jag :p

Ja, det e inte jätte enkla frågor. Min kompis bror svarade på frågorna, en ljud fil på 30 minuter. Tyvärr blev ljudfilen korrupt så detta är plan b.

Lite mer utförliga svar hade varit jättebra :p
 
Visst, mer svar på frågorna hade vart jättebra :) Men vad gör du i en kristen skola om du inte är kristen?

... Päronen tyckte det var en bra skola.. Också att mina andra bröder har gått på den här skolan..
 
Den första frågan är ju bara för konsig.. "Varför ska man vara kristen"..

Man ska inte behöva vara det..
 
Synd att din fråga inte var så jävla vettigare: "Varför ska man vara kristen" asså vet du hur konstigt det låter?
 
Seriöst, är det bara jag som tycker att den frågar låter för jävlig.. man måste inte vara kristen, man kan ju fan välja vilken religon man vill tro på, eller vilken religon man är uppväxt med.. inte direkt nån som tvigar dig å tro på det. Känner rätt så många som varit kristna innan men konverterat till muslim, buddist, hinduism etc etc.
 
Herregud, ytterligare en gång gör du bort dig.

1, inte jag som gjort frågorna, min lärare
2, den första frågan säger inte att man måste vara kristen, så håll käften bara
 
Den första frågan är ju bara för konsig.. "Varför ska man vara kristen"..

Man ska inte behöva vara det..

Du borde väl förstå att med den frågan menas; "Varför ska man vara kristen enligt dig". Man har ju själv valt kristendomen över andra religioner för en anledning... Kanske lite svårt att förklara vad som menas även fast det borde vara självklart för de flesta som faktiskt ägnar en liten stund att fundera istället för att börja kasta skit direkt.
 
Varför skall man vara kristen?
Därför man blir glad
Hur skall man leva som kristen?
Man ska leva ett altruistiskt liv, vara generös, och lugn, inte vara snabb i vrede.
Hur ser en vanlig dag ut för dig?
Jag hjälper med sysslor i hemmet (ibland), spelar spel och kollar på anime. Går i kyrkan på Söndagar.
Vad är heligt för dig?
Treenigheten, och speciella bibliska karaktärer.
Vad är din syn på andra religioner?
Min syn på andra religioner är att de är felaktiga.

Lycka till med skolprojektet.
 
Hej, har ett skolarbete på gång där man ska intervjua en kristen. Kan någon (eller några) skriva ner några seriösa svar så skulle det hjälpa mig mycket.

Frågorna är:

  • Varför skall man vara kristen?
    Man behöver inte vara kristen. Man födds som kristen.
  • Hur skall man leva som kristen?
    Man ska leva efter dom 10 budorden jesus gav till sina lärjungar.
  • Hur ser en vanlig dag ut för dig?
    Random? antadligen hur din dag ser ut? xD
  • Vad är heligt för dig?
    Ditt svar.
  • Vad är din syn på andra religioner?
    Ditt svar. :D

......

Tänker svara som om jag var kristen..


● Varför skall man vara kristen?
Man kan vara kristen ifall man känner för det. Man kan tillhöra vilken religion som helst..
● Hur skall man leva som kristen?
Man ska be varje morgon (morgonbön), hedra gud och inte prata bakom andras ryggar
● Hur ser en vanlig dag ut för dig?
Helt normalt
● Vad är heligt för dig?
Jesus, Gud och bibeln
● Vad är din syn på andra religioner?
Islam är den religion jag respekterar mest. Man ber ofta, man visar respekt mot alla, man snackar inte bakom någon annans rygg. Sen är det nog buddhism, man får göra lite så som man vill, man behöver inte hedra någon gud, man får göra lite vad man vill som sagt. Jag respekterar alla religioner, men dessa två är dom jag respekterar mest

Glömde budorden på "hur skall man leva som kristen. och dom 3 sista frågorna är hans svar.
 
Varför skall man vara kristen?

Det finns många fördelar med att vara kristen - utmaningen i att få leva ett gudsinspirerat liv, tryggheten i att Gud är med i allt, tillgången till förlåtelsen, gemenskapen med kristna över hela världen, löftet om evigt liv, med mera - men det är faktiskt inte huvudsaken.
Det enklaste svaret är egentligen att man ska vara kristen därför att det är sant att Jesus är Herre, Guds Son och världens Frälsare. Att inte vara kristen är på ett sätt att leva på en lögn.
 
Tänker svara som om jag var kristen..


● Varför skall man vara kristen?
Man kan vara kristen ifall man känner för det. Man kan tillhöra vilken religion som helst..
● Hur skall man leva som kristen?
Man ska be varje morgon (morgonbön), hedra gud och inte prata bakom andras ryggar
● Hur ser en vanlig dag ut för dig?
Helt normalt
● Vad är heligt för dig?
Jesus, Gud och bibeln
● Vad är din syn på andra religioner?
Islam är den religion jag respekterar mest. Man ber ofta, man visar respekt mot alla, man snackar inte bakom någon annans rygg. Sen är det nog buddhism, man får göra lite så som man vill, man behöver inte hedra någon gud, man får göra lite vad man vill som sagt. Jag respekterar alla religioner, men dessa två är dom jag respekterar mest

Byter detta:
Islam är den religion jag respekterar mest. Man ber ofta, man visar respekt mot alla, man snackar inte bakom någon annans rygg. Sen är det nog buddhism, man får göra lite så som man vill, man behöver inte hedra någon gud, man får göra lite vad man vill som sagt. Jag respekterar alla religioner, men dessa två är dom jag respekterar mest

Mot:
Jag respekterar alla religioner lika mycket sålänge det inte stör andra människor grovt. (som till exempel påhittade religioner eller vissa som måste bära med sig vapen osv...)
 
Respekterar du religioner där man ska bli stenad till döds vid otrohet?
Respekterar du religioner där kvinnor är tvungna att gå i burka för att dölja sig?
Respekterar du religioner där kvinnor tvingas att sy ihop underlivet, så att det endast finns ett 1 cm² hål?
Respekterar du religoner där kvinnor tvingas skära loss klitoris, pga mindre stimulans?
Det är oändligt...

Är bara nyfiken, ingen attack.. ;)


EDIT: Kan själv erkänna att jag respekterar ärligt talat Ingen religion.. Religion är det som kommer få människan att dö ut.
 
Last edited:
Back
Top Bottom