• There is NO official Otland's Discord server and NO official Otland's server list. The Otland's Staff does not manage any Discord server or server list. Moderators or administrator of any Discord server or server lists have NO connection to the Otland's Staff. Do not get scammed!

Tutorial Hur man fixar en SQL Server, alla steg för trög-fattade

Nikkster

Programmer
Joined
May 9, 2008
Messages
2,848
Reaction score
9
Location
Confidential
2009-02-22: Nyhet! För att kunna använda den senaste databas filen "Schema.mysql", nergradera din xampp till xampp versionen 1.6.6 eller 1.6.7..Du kan Re-installera om allting eller göra backups vilket är helt upp till dig

(DETTA ÄR FÖR MySQL OCH INTE SQLLITE)

Innan du gör detta, kan du börja med att öppna port 7171 & 3306 i din router. Samt i din brandvägg!

Tjenare. Varför jag gör denna tutorial är för att hjälpa er nybörjare som inte fattar dem andra tutorials i Engelska. Vad jag har sett, så har jag inte sett nån tutorial i svenska ännu, så låt oss börja med att:

Du kommer att behöva ett program som kallas för "Xampp", ladda ner det här:

apache friends - xampp for windows

Klicka på den ikonen "Installer" som finns på sidan. När det är klart, installera det. Installera både MySQL & Apache (även om du inte kommer att behöva den senare, men installera båda iallafall.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ok, nu när det är klar så öppna din "Dator" ikon och gå in på din C hårdisk, leta upp en mapp som heter "Xampp", gå in i den och leta upp en ikon som heter "Xampp_Start", starta den och inte stäng ner. Du kommer att behöva ha den öppen alltid.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ok, nu när det är klart, välj vilket språk du vill ha för ditt xampp program, gå in här:

http://localhost/xampp

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

När du har valt ditt språk, gå in här för att fixa ditt lösenord till phpmyadmin:

http://localhost/security/xamppsecurity.php

De står på tyska, skriv in samma lösenord i dem översta rutorna, och klicka på knappen under.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

När du är klar med det, är du färdig att logga in på din databas, använd denna sida:

http://localhost/phpmyadmin


Logga in med ditt lösenord och användarnamn som: Root

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nu är du på startsidan, du ser säkert att det finns en funktion där på sidan som du kan skapa en ny databas, välj in ett namn till exempel "Tibia server". När det är klar, blir du automatiskt vidare kopplad till din databas där du kan importa en annan databas för din otserver. Har du redan en otserver nerladdad som är SQL (Jag rekommenderar att du använder TFS (The Forgotten Server), ha servern i en mapp på skrivbordet, och sen importera din databas.

Databasen i TFS heter Forgotten.sql, det är den du ska importa. Fortfarande inte vet hur man importerar? - Var inne på din databas och tryck importera, sen bläddrar du till skrivbordet (där du troligtvis har din server), gå in i mappen och tryck på forgotten.sql) sen trycker du ok i databasen, sen är den importerad.

Nu är det in i config.lua du ska in i, i din server. (account manager är redan fixad), leta upp en text som heter "MySQL", ändra det till följande:

-- MySQL
mysqlHost = "localhost"
mysqlUser = "root"
mysqlPass = "ditt lösenord till din databas här"
mysqlDatabase = "Namnet du döpte din databas till, till ex: tibia server"
mysqlPort = 3306

När det är klart, leta upp en text som heter SQL, som består av ungefär detta: (notera att, i TFS står det att det är SQLLITE där, ändra det till mysql", så det ser ut såhär:

-- SQL
sqlType = "mysql"
passwordType = "plain"

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Starta servern. Om du behöver hjälp med att fixa GM, gör följande:

Starta servern, logga in med 1/1 och gör ett konto + en karaktär.

När det är klart, gå in på din databas igen (localhost/phpmyadmin) Observera, att om du har öppnat portarna ska du kunde använda ditt ip för att logga in på databasen, till exempel 127.0.0.1/phpmyadmin (fast ditt ip istället för 127.0.0.1).

Hur som helst, gå in i din databas och tryck på Players. Där hittar du troligtvis ditt karaktär namn, tryck "ändra" på den. När du är inne på den, leta upp group_id, ändra group id till 3. När du har gjort det, gå in på accounts och leta upp ditt account där, tryck "ändra" och ändra account type till 5. (Var utloggad från spelet när du fixar det här, annars ändras ingenting). Logga in på din karaktär i spelet och du är nu en "Tibia god".

Slut! :D Kommentera nu folket, ber er och säg vad ni tyckte om tutorialen ^^


Har ni frågor? Fråga på så svarar jag inom kort =)
 
Last edited:
Den va okej, men du kunde förklara mer tycker jag.
 
Typ när man kommer in på localhost/phpmyadmin . sen klickar players . då kommer inte charens namn up utan id / groupid etc etc.... :p typ skriv vad man ska klicka sen på och sen hur man ska klicka på ändra ( tex lite bilder ? )
 
Orkar inte, nåra av mina polare använde sig av den... dem klarade de och dem är hur dumma som helst, så det borde inte vara några problem för andra =)
 
Fick en error:

Fel

SQL-fråga:

DELIMITER | CREATE TRIGGER `ondelete_accounts` BEFORE DELETE ON `accounts` FOR EACH ROW BEGIN DELETE FROM `bans` WHERE `account` = OLD.`id` ;

MySQL sa: Dokumentation
#1064 - You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'DELIMITER |

CREATE TRIGGER `ondelete_accounts`
BEFORE DELETE
ON `accounts`
' at line 1

När jag försökter importa tfs.sql
 
Hmm yeah.. but I don't think that's really a problem, you can still use the database like you could if you wouldn't get that error message, but if it has caused any problems for you which includes "Cannot edit players" etc, post again and I will do my best to help you.
 
namnlswk1.png

Snälla hjälp!
Kan inte skriva nåt.
 
Du behöver faktist inte ändra nåt där, bara ta den -3 eller 3-. Om du skapar nya groups så kommer numret hamna där automatiskt, så det är precis som när du skulle editta det själv ^^
 
ok jag har säkert gjort ett fett jävla fel men iaf..

när jag går in på
http://localhost/phpmyadmin
och ska skriva in mitt lösenord så funkar det inte iaf, stängt av och på det säkert 10 gånger eller något, även startat om datorn men no works ;[

blz halp!! : D
 
Back
Top