• There is NO official Otland's Discord server and NO official Otland's server list. The Otland's Staff does not manage any Discord server or server list. Moderators or administrator of any Discord server or server lists have NO connection to the Otland's Staff. Do not get scammed!

Veckans Diskussion: Utbildningsval till gymnasiet

Status
Not open for further replies.

Deavz

Global Moderator
Senator
Joined
Feb 19, 2009
Messages
1,357
Reaction score
16
Location
Sweden
Hej, som ni vet så startade zoooro "Veckans Diskussion"
Men hans projektet har vart rätt så inaktivt nu,
jag har påmint han ungefär 2 gånger, han har sagt att han ska ta tag i det men det har han icke gjort.
Därför kände jag att jag kunde ta över, jag har inte frågat om zoooros tillåtelse. Så om detta inte är okej får du ge mig smisk zoooro!

Som ni vet gjorde zoooro en tråd där ni fick rösta, ni kunde rösta på 3 ämnen och tillslut var det Utbildningsval till gymnasiet som vann.

Här ser ni pollen: http://otland.net/f27/veckans-diskussion-3-mnen-45774/

Alltså Veckans Diskussion är Utbildningsval till gymnasiet.

Vad har ni för funderingar kring ämnet, diskutera fritt!
(Försök att hålla er till topic, seriöst & moget beteende, inga grova svordomar, inga rasistiska eller relaterande inlägg.)

Edit: Denna diskussion pågår i cirka en vecka, ska försöka hålla detta uppe tills zooro tar över igen!
 
Borde finnas fler ämnen som t ex Spel! :)
 
Men just nu är det Utbildningsval till gymnasiet.
 
Aa :) den avr bäst av alla dom 3 enligt mig
 
Men.. vadå hur ska man starta?.. jo men Jag tog naturvetenskap.. i vermdö gymnasium.. det är bra och man får bra utbildning i framtiden och så vill jag säga att det är jobbigt faktist.. det är mycket arbete hemma och det är inte så att man bara gör 2 sidor eller nåt.. jag rekommenderar Naturvetenskap för dem som verkligen har tid och har ett mål!
 
Tack nux! Jag kunde inte komma på något vettigt argument.

Ja, natur är nog en bra linje, men själv ska jag välja Samhäll / Ekonomi ,
Där får man också en bra utbildning i framtiden.

Men jag tycker att det är fler och fler som väljer typ IT / Media när de går ut med 300p

Har två kompisar som hade runt 300p när de gick ut 9:an,
Dom valde IT / Media när de säkert hade klarat t ex. Natur galant.
Om man vet att man har kapacitet för t ex. Natur och man tänker välja t ex. IT / Media kanske man tänka på framtiden.
 
Last edited:
Valde själv teknik, tycker att det är hur kul som helst, matten kan ju dock bli rätt jobbigt, vi ska räkna och lära oss mycket på kort tid, blir oftast att man får sitta hemma och räkna så man inte hamnar efter.
Så om man inte gillar matte lär man inte vara så glad på teknik :p

Ok, tycker också att ungdomar ska skita i om de får en dator eller inte på sitt program/skola, verkar vara en del som säger "wow, de ger en dator!" och väljer då kanske programmet mestadels pga det istället för att fokusera på att välja ett program där de trivs och har bra lärare.
Med bra lärare menar jag då en lärare som hjälper dig att uppnå dina mål och om du är bättre än de andra i klassen på den nuvarande nivån i vilket ämne nu det är så ska läraren erbjuda svårare extra uppgifter så du inte bara sitter och har skit tråkigt med alldeles för lätta saker.

Aja, det där är vad jag tycker :p
 
Du har helt rätt zisly, det många som har kapacitet för de mer avancerade linjerna men väljer en annan linje för att få en gratis dator.
 
Jag skulle vilja antingen komma in på NTI gymnasiet, eller IT gymnasiet i Stockholm. Inte därför att man får en dator, utan för att de lär dig om datorer och sånt, i min skola lära man sig bara språk och bas skit, vi har INGEN datorkunskap!!
Jag vet nämligen inte hur det blir med påäng och sånt skit eftersom jag går i Lycée Francais Saint Louis ( franska skolan ).
 
Jag går i nian. Ska snart välja ett gymnasie och linje att gå på. Jag har funderat ganska mycket på IT - gillar datorer! Morsan vill att jag ska gå transport, vet inte varför ;o
Tänkte på tandläkare, men då måste jag plugga i Malmö. Bor i Helsingborg. IT är egentligen det smartaste. Men det blir antagligen tråkigt efter åren som går.

Några tips och råd?!
 
Tack nux! Jag kunde inte komma på något vettigt argument.

Ja, natur är nog en bra linje, men själv ska jag välja Samhäll / Ekonomi ,
Där får man också en bra utbildning i framtiden.

Men jag tycker att det är fler och fler som väljer typ IT / Media när de går ut med 300p

Har två kompisar som hade runt 300p när de gick ut 9:an,
Dom valde IT / Media när de säkert hade klarat t ex. Natur galant.
Om man vet att man har kapacitet för t ex. Natur och man tänker välja t ex. IT / Media kanske man tänka på framtiden.

Om du väljer samhälle eller natur så får du ingen utbilding inom ett speciellt område, du får ju bara en generell utbildning inom samma ämnen som du gjort hela högstadiet. Vilket gör att vill du BLI nåt speciellt, så måste du fortsätta plugga efter gymnasiet, och det är inte alla som orkar det.

Tar dom IT / Media så är det kanske något dom är intresserade av och vill faktiskt jobba med? Det är ju lätt bättre att ta nåt man vill göra än att ta en linje som man i slutändan inte orkar med.
 
Om du väljer samhälle eller natur så får du ingen utbilding inom ett speciellt område, du får ju bara en generell utbildning inom samma ämnen som du gjort hela högstadiet. Vilket gör att vill du BLI nåt speciellt, så måste du fortsätta plugga efter gymnasiet, och det är inte alla som orkar det.

Tar dom IT / Media så är det kanske något dom är intresserade av och vill faktiskt jobba med? Det är ju lätt bättre att ta nåt man vill göra än att ta en linje som man i slutändan inte orkar med.
Ett bra argument. Speciellt det sista stycket.

IT. Är det värt de? Är en medelmåttig kille som gillar datorer. Va finns det för framtid. En klar framtid tror jag. Datorerna är vår framtid, right? Eller? :blink:
 
IT. Är det värt de? Är en medelmåttig kille som gillar datorer. Va finns det för framtid. En klar framtid tror jag. Datorerna är vår framtid, right? Eller? :blink:

Det är värt det om du känner att det är nåt för dig. Som sagt innan är det klart att man ska ta det man gillar och tycker är kul, blir så mycket enklare då. Bara för att man har 300 poäng betyder inte det att det är bättre att söka till till exempel natur eller liknande.

@Du som ville gå Sam/Ekonomi,
Säger dig bara att det är jääävligt ensidigt och kan bli mycket tråkigt om du inte njuter i dig väl av ekonomi. Annars är det en bra linje..

Själv går jag El/Datorteknik vilket är en perfect linje om du vill hålla på med samma saker som teknik ungefär bara att det är mycket mindre matte!:wub:
Så det är ett tips till dem som inte gillar matte men vill gå teknik..
 
Jag går i nian. Ska snart välja ett gymnasie och linje att gå på. Jag har funderat ganska mycket på IT - gillar datorer! Morsan vill att jag ska gå transport, vet inte varför ;o
Tänkte på tandläkare, men då måste jag plugga i Malmö. Bor i Helsingborg. IT är egentligen det smartaste. Men det blir antagligen tråkigt efter åren som går.

Några tips och råd?!

Morsan vill nog att du ska gå på transport för att få gratis körkort eller något i den stilen.

Själv vet jag inte heller vad jag ska välja, har precis börjat nian...
 
Det är värt det om du känner att det är nåt för dig. Som sagt innan är det klart att man ska ta det man gillar och tycker är kul, blir så mycket enklare då. Bara för att man har 300 poäng betyder inte det att det är bättre att söka till till exempel natur eller liknande.

@Du som ville gå Sam/Ekonomi,
Säger dig bara att det är jääävligt ensidigt och kan bli mycket tråkigt om du inte njuter i dig väl av ekonomi. Annars är det en bra linje..

Själv går jag El/Datorteknik vilket är en perfect linje om du vill hålla på med samma saker som teknik ungefär bara att det är mycket mindre matte!:wub:
Så det är ett tips till dem som inte gillar matte men vill gå teknik..

Jag tycker Ekonomi är riktigt intressant, Jag tänker ju plugga vidare på högskola sen.
 
Morsan vill nog att du ska gå på transport för att få gratis körkort eller något i den stilen.

Själv vet jag inte heller vad jag ska välja, har precis börjat nian...
Min morsa hade samma tanke..
 
Går IT med inriktning a C++ programmering :p (sista året nu)

John Bauer :) mycket bra skola och skönt arbetssätt
 
Morsan vill nog att du ska gå på transport för att få gratis körkort eller något i den stilen.

Själv vet jag inte heller vad jag ska välja, har precis börjat nian...

Mm, men det är inte lika lätt som skrivet.
Min brorsa gick transport, de sista månaderna av typ 5 olika körkort han fick ta, var helt sjukt jobbiga.

T.ex, uppkörning - det skulle inte få ta mer än 11min än att backa lastbilen med släp på någon viss sträcka och jobbiga vägar. Det tog 11 minuter och 19 sek, det ösregnade och han fick öppna dörren för att kunna backa hela vägen.

Icke Godkänd.

Fast när han fick köra om så fick han 9min och klarade det.

T.ex, teori. 46 frågor, 43 rätt.
(man får inte ha mer än 3 fel)

Icke Godkänd.

Så fyfan åt transport, det är riktigt bra jobb och mycket sökes, men det är inte mitt val iaf :p

Själv, ska jag välja Fordon - Karosseri/Personbilsteknik . (andra val är El)
 
Själv går man på bygg.

Var så jävla skol trött så jag tänkte slå ner några spikar så är jobbet gjort, låter perfekt för mig.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top