• There is NO official Otland's Discord server and NO official Otland's server list. The Otland's Staff does not manage any Discord server or server list. Moderators or administrator of any Discord server or server lists have NO connection to the Otland's Staff. Do not get scammed!

Vilken religion tillhör du?

Vilken religion tillhör du?

  • Kristendom

    Votes: 21 28.4%
  • Islam

    Votes: 16 21.6%
  • Buddhism (Tillber inte någon Gud)

    Votes: 3 4.1%
  • Ateism (Ingen religion)

    Votes: 33 44.6%
  • Hinduism

    Votes: 1 1.4%
  • Judendom

    Votes: 0 0.0%

  • Total voters
    74
Hur jag försvarar min åsikt~

Varför skulle jag försvara nåt?

Den frågan borde jag ställa dig. Varför försvarar du dig själv? Dina argument leder ingenstans, endast till andras funderingar om du verkligen är frisk eller om du har en eller flera skruvar lösa.
För "en gubbe som sitter uppe på molnen och knäpper med fingrarna"-attityden gällande gud och religion i allmänhet fungerar inte längre. Du kanske kan dra den för min lillasyster på 9 år! :)
 
Jag drog det som ett exempel "en gubbe blablabla~"... Mina argument kanske inte leder någonstans, men det gör fan inte dina heller.

Angående mina skruvar som är lösa. Har säkert ett par skruvar som sitter lite löst, tror inte att du har alla skruvar på plats heller.
 
Lägg ner förfan. Kan inte någon vara lite mognare än den andra? Ni beter er som 10 åringar.
 
Den frågan borde jag ställa dig. Varför försvarar du dig själv? Dina argument leder ingenstans, endast till andras funderingar om du verkligen är frisk eller om du har en eller flera skruvar lösa.
För "en gubbe som sitter uppe på molnen och knäpper med fingrarna"-attityden gällande gud och religion i allmänhet fungerar inte längre. Du kanske kan dra den för min lillasyster på 9 år! :)

Exakt så tänker jag när det gäller kristna.

Jag tror på fantomen. Jag har läst hans heliga skrift, hans serietidningar. Fantomen måste ju ha finnits, det finns skrifer om honom.

Varning till alla som tror på gud, bli inte såhär tack!
[video=youtube;gwu_cHgxlQU]http://www.youtube.com/watch?v=gwu_cHgxlQU[/video]
 
Exakt så tänker jag när det gäller kristna.

Jag tror på fantomen. Jag har läst hans heliga skrift, hans serietidningar. Fantomen måste ju ha finnits, det finns skrifer om honom.

Varning till alla som tror på gud, bli inte såhär tack!
[video=youtube;gwu_cHgxlQU]http://www.youtube.com/watch?v=gwu_cHgxlQU[/video]

Beast.
 
Varning till alla som tror på gud, bli inte såhär tack!
[video=youtube;gwu_cHgxlQU]http://www.youtube.com/watch?v=gwu_cHgxlQU[/video]

*facepalm* Hela min klass när jag gick i 9:an var sådana. De började grina vid varje morgonbön.
 
Kejsaren gav svar på ditt svar. Men en fråga till dig, OM det skulle visa sig i en snar framtid att gud finns. Hur försvarar du din åsikt om att det är en han eller över huvudtaget en människa?
Vissa anser att gud är alla. Vissa anser att gud är andliga energier och vissa anser att gud är något förflutet och att man hedrar detta genom att följa ett antal levnadsregler.

Otroligt intressant diskussion det här i alla fall! :D

Kan personligen inte tro på att "gud" är "någon" som kan på något sätt påverka saker som händer på jorden. Jag kan inte på något sätt se hur han, i det fall att han fanns, kunde tillåta all skit som händer på jorden. Jag respekterar dom som tror på en religion eller en gud, jag förstår faktiskt varför vissa gör det, att det skapar en trygghet, men jag personligen skulle aldrig kunna göra det.

För ett år sedan så trodde jag inte heller att det fanns någon mening med det som sker i våra liv, men allt eftersom tiden har gått så har jag kommit fram till att man måste tro på att det finns en mening med i alla fall vissa saker. Ibland så måste man helt enkelt ha en anledning att kliva upp ur sängen på morgonen. Jag vet att många tycker jag snackar skit när jag säger det också, men jag tror att det är nog något som man lär sig individuellt på olika stadier i livet. Det kommer nog i olika former till alla också.
 
Tror inte på någon religion. Finns det någon här som är religös och inte bara "född" till att bli religös?
 
Kan personligen inte tro på att "gud" är "någon" som kan på något sätt påverka saker som händer på jorden. Jag kan inte på något sätt se hur han, i det fall att han fanns, kunde tillåta all skit som händer på jorden. Jag respekterar dom som tror på en religion eller en gud, jag förstår faktiskt varför vissa gör det, att det skapar en trygghet, men jag personligen skulle aldrig kunna göra det.

För ett år sedan så trodde jag inte heller att det fanns någon mening med det som sker i våra liv, men allt eftersom tiden har gått så har jag kommit fram till att man måste tro på att det finns en mening med i alla fall vissa saker. Ibland så måste man helt enkelt ha en anledning att kliva upp ur sängen på morgonen. Jag vet att många tycker jag snackar skit när jag säger det också, men jag tror att det är nog något som man lär sig individuellt på olika stadier i livet. Det kommer nog i olika former till alla också.

Det enda jag tror på är evolutionen. Jag tror även som dig att det finns en mening till att vi lever. Det håller jag helt och hållet med dig om :)!
 
Jag ger ett citat av Jan Guillou för detta är ju så dumt. Man skall kolla och studera båda sidor. Ateism, Agnotism, Teism. Jämföra, granska, och så vidare. Man kan komma fram till slutsatser då.
Inte vara löjlig och säga "gud finns inte, big bang och evolution gjorde allt, håll käft fåntratt imbecila idiot." som de flesta ateister brukar göra på forum tex. Det är så barnsligt. Mogna till. Skall man debattera religion så är det bäst att man kolla på båda sidorna och har en förståelse för vad man har gått igenom och vad denne person tror på och varför. Argumentera rationellt med logiskt tänkande och dra inte förhastade slutsatser utan att kolla på det som ges och var inte en barnrumpa eller ha övermod. Försök förstå vad denne människa ha för en världssyn som du diskuterar med.
Men här är ett citat av Jan Guillou som kan sammanfatta det ganska bra:

"Det finns inga regler för det här. Högutbildade och intelligenta människor kan faktiskt vara religiösa. Korkade och lågutbildade människor kan vara ateister."
- Jan Guillou
 
Jag ger ett citat av Jan Guillou för detta är ju så dumt. Man skall kolla och studera båda sidor. Ateism, Agnotism, Teism. Jämföra, granska, och så vidare. Man kan komma fram till slutsatser då.
Inte vara löjlig och säga "gud finns inte, big bang och evolution gjorde allt, håll käft fåntratt imbecila idiot." som de flesta ateister brukar göra på forum tex. Det är så barnsligt. Mogna till. Skall man debattera religion så är det bäst att man kolla på båda sidorna och har en förståelse för vad man har gått igenom och vad denne person tror på och varför. Argumentera rationellt med logiskt tänkande och dra inte förhastade slutsatser utan att kolla på det som ges och var inte en barnrumpa eller ha övermod. Försök förstå vad denne människa ha för en världssyn som du diskuterar med.
Men här är ett citat av Jan Guillou som kan sammanfatta det ganska bra:

"Det finns inga regler för det här. Högutbildade och intelligenta människor kan faktiskt vara religiösa. Korkade och lågutbildade människor kan vara ateister."
- Jan Guillou

Jag antar att du är kristen?
 
Jag antar att du är kristen?

Vad är det för en jävla kommentar? Ursäkta ordet. Det spelar ingen roll om jag är ateist, agnostiker, kristen, muslim, jude, hinduist, buddhist, vad fan jag nu är.
Spelar det någon roll om jag är? Om jag var? Om jag kommer bli?
Är det allt du kan säga till det som jag tillade tråden? "Jag antar du är kristen?"
Liksom, what?!?!?
Förklara dig snälla!
Jag är konfunderad av din kommentar :eek:!
 
Vad är det för en jävla kommentar? Ursäkta ordet. Det spelar ingen roll om jag är ateist, agnostiker, kristen, muslim, jude, hinduist, buddhist, vad fan jag nu är.
Spelar det någon roll om jag är? Om jag var? Om jag kommer bli?
Är det allt du kan säga till det som jag tillade tråden? "Jag antar du är kristen?"
Liksom, what?!?!?
Förklara dig snälla!
Jag är konfunderad av din kommentar :eek:!
Okej, ta det lugnt. Då antar jag att du är muslim eftersom du blir lätt uppretad.
 
Okej, ta det lugnt. Då antar jag att du är muslim eftersom du blir lätt uppretad.
Nej, jag blir inte lätt uppretad utan jag blir lite arg på folks dumma intolerans, deras spydiga arrogans, och ignorans som de bär med sig. Du kan anta vad du vill men du antar fel!
Folk brukar säga att tror man på något som Gud har man IQ 0. Tror man inte på något som Gud har man IQ 10 000 000. Jag gillar inte det sättet. Det är fult.
Ateister kan ha IQ 0. Teister kan ha IQ 0. Agnostiker kan ha IQ 0.
Man skall inte svartmåla teister. Det är det som jag blir arg på. Ateister tror dem är så smarta. Jag gillar inte deras övermod som de har. Självklart är inte alla ateister så, men en del är faktiskt det och det är det jag stör mig på.
Det känns som dubbelmoral :S!
 
Nej, jag blir inte lätt uppretad utan jag blir lite arg på folks dumma intolerans, deras spydiga arrogans, och ignorans som de bär med sig. Du kan anta vad du vill men du antar fel!
Folk brukar säga att tror man på något som Gud har man IQ 0. Tror man inte på något som Gud har man IQ 10 000 000. Jag gillar inte det sättet. Det är fult.
Ateister kan ha IQ 0. Teister kan ha IQ 0. Agnostiker kan ha IQ 0.
Man skall inte svartmåla teister. Det är det som jag blir arg på. Ateister tror dem är så smarta. Jag gillar inte deras övermod som de har. Självklart är inte alla ateister så, men en del är faktiskt det och det är det jag stör mig på.
Det känns som dubbelmoral :S!

Jag har inte sagt att folk som tror på Gud har 0 IQ. Det beror väl på hur man lyckas övertyga folk. Kan säga att ingen har lyckats övertyga mig om att det finns en Gud. Men eftersom du säger "Ateister tror att dem är så smarta." så antar jag att du inte är ateist. För det är oftast muslimer som avskyr ateister.
 
Jag har inte sagt att folk som tror på Gud har 0 IQ. Det beror väl på hur man lyckas övertyga folk. Kan säga att ingen har lyckats övertyga mig om att det finns en Gud. Men eftersom du säger "Ateister tror att dem är så smarta." så antar jag att du inte är ateist. För det är oftast muslimer som avskyr ateister.
:)
Det är övermod och respektlösheten som jag inte gillar hos en del ateister, och för den delen allt annat folk som också har det.
Jag avskyr inga folk, färg eller hud.
Men jag är liberal som i ämnet religion.
Jag vill granska det från väster till höger, från norr till söder.
 
:)
Det är övermod och respektlösheten som jag inte gillar hos en del ateister, och för den delen allt annat folk som också har det.
Jag avskyr inga folk, färg eller hud.
Men jag är liberal som i ämnet religion.
Jag vill granska det från väster till höger, från norr till söder.

Jag låter folk tro som dem vill. Men JAG själv tycker att big bang verkar mest troligt. Men ateister är inte dem enda som tror att de är smarta ;) Muslimer och kristna har också en tendens för att göra det.
 
Ja precis, det finns olika tolkningar. Man kan tolka Genesis olika i Bibeln. Och i alla andra skrifter också.
En del tror att Gud började med ett Big Bang, och han tror så och hon tror så.
Tolkningar, man skall tolka all data man får in! Diskutera! Resonera!
Det är viktigt!
 
Ja precis, det finns olika tolkningar.
En del tror att Gud började med ett Big Bang, och han tror så och hon tror så.
Tolkningar, man skall tolka all data man får in!
Det är viktigt!

Men det är inte min teori. Jag tror att universum har krympt och expanderat de senaste miljarder år, och kommer fortsätta göra det ett par fler miljarder år. Big bang var ju "en smäll", det är var det också. Men alla galaxer och planeter innan big bang hade krympt till en liten punkt mindre än ett sandkorn, till slut exploderade det.
 
Back
Top