• There is NO official Otland's Discord server and NO official Otland's server list. The Otland's Staff does not manage any Discord server or server list. Moderators or administrator of any Discord server or server lists have NO connection to the Otland's Staff. Do not get scammed!

Några som har lust att sätta ihop ett 7.4/7.6 lowrate custommap team?

Rune

New Member
Joined
May 22, 2010
Messages
54
Reaction score
0
Tjenare allesammans!

Postade detta på otfans tidigare idag men tänkte att jag kanske når fler folk ifall jag lägger upp tråden här med;

För snart ganska exakt 4 år sedan ramlade jag in här på otfans och gjorde denna tråd;


I grunden handlade det om att skapa en riktigt skön 7.4/7.6 OT mer skapad för att spela och chilla och ha roligt än att snabbt ta level tusen och kriga typ.


Just nu finns det ju ett stort tomrum för 7.4 serverar när både classictibia la ner efter ett år, och den där andra 7.4 serven, classicalia eller något, som var uppe i några månader har lagt ner.
Classictibia hade 85-125 spelare online dygnet runt och classicalia hade något fler konstigt nog.
Jag har letat efter 7.4/7.6 serverar som inte är highrate eller rena krigsservrar som finns uppe nu men har inte hittat något, så det finns ju ett tomrum.


Jag tror helt klart att sätter man ihop ett team, och organiserar allt bra så tror jag till 100% att det är genomförbart.

Orkar inte skriva mer nu, har sovit på tok för lite den senaste tiden och känner inte riktigt att jag har potential att trolla med ord och meningar just nu, jag tycker jag formulerade allt rätt bra för 4 år sedan, så är du en eldsjäl och känner att detta borde fan göras så hojta till.

Jag, precis som tusentals andra, har ideer/principer som servern skulle kunna bygga på, men jag har för trött för att dra upp det nu innan visat intresse.
Är lite fördomsfull nu och misstänker att alla som hänger här är 14 år gamla och vill göra en DONATOR SHOP, 7.4 REALTIBIA MAP JUST LIKE OLDSCHOOL, COME PLAY PLZ EXP RATE X20 STAGED SO EVERYTHING IS REALLY EASY, COME PLAY AND GIVE ME MONEY FOR A MONTH OR TWO BEFORE I SHUT IT DOWN.

Lite principer får jag la droppa då;
* Servern skall INTE bygga på någon form av vinst, allt arbete kommer ske ideelt för att skapa en skön server.
* Det skall finnas en story för servern, som skall bygga på gamla tibia, i något stil med att den gamla Tibiaön förstörs av Zatroth och människan tvingas fly till en ny ö.
* Det skall vara en "realistisk" ö, det ska finnas en tanke varför monsterna spawnar där dom gör, det skall finnas en tanke varför människorna är där dom är.
* Mappen skall i viss mån replikera gamla tibia, fast i nytt format, så känslan skall vara som förr fast spelaren skall få utforska allt på nytt. Vi får analysera CIP och replikera hur dom tänkte, Genomtänkt och avvägt skall vara ett nyckelord.
* Det skall finnas fler NPCs som inte är shopkeepers utan mer lever sitt egna liv och som kommer vara delaktiga i ett nät av quests som kommer skicka spelaren fram och tillbaka över hela kontinenten.
* KISS, Keep It Simple, mappen skall inte vara överdrivet mappat, det skall finnas en balans och en viss smak på mappen, självklart skall vi försöka bräda CIP (hur svårt det nu är ) men mappen skall inte vinna några skönhetstävlingar.


Jaja, slänger in tråden här nu så får vi se vad som händer.
Är du under 18 år och ditt inlägg enbart kommer handla om att ingen vill spela serverar under 7.8 eller lowrate servrar så skit i att posta, då är inte denna servern något för dig lika lite som en 7.8->8.6 highrate server är för mig.
 
Hur kommer det sig att du ratar teamups?
Med god organisation och en antal principer, grundstenar eller praxis som man har diskuterat fram i början av projektet så borde arbetet flyta på rätt shysst.
Såg att du hade försökt dra igång ett custom 7.6 projekt, men sen ändrat dig till 7.6 realmap eller?

Möt mig halvvägs här, så projectar vi ihop en skön 7.4 / 7.6 server mix.
Är det "gruffet" och osämjan som skrämmer bort dig från teamups så kan vi väll i alla fall sätta oss ner och se ifall vi kan komma överens om grundläggande principer så får vi se om vi kan mötas halvvägs?

Rune/Kaffekaffe
 
det jag hatar med teamups är att det inte fungerar med folk från otfans/otland pga 95% av alla här antingen är oseriösa och/eller försöker scamma dej..
Jag har blivit "scammad" av 3 pers vars en av dom va Administrator i otfans, jag blev scamad av en global moderator från otland å den 3:e en board moderator... man tycker sånna pers borde vara lite seriösa med tydligen inte...

iallafall så gillar jag jobba själv.. det är enklare att hålla spelet rent utan mix-up av att det bli "tolknings fel" och liknande
utav tidigare "teamups" har jag dessutom blivit scammad ett visst antal gånger...

95% av ALLA rl oldschool maps som är här ute... är gamla filer från mej som först blev servers som försökte dra in pengar å respekt å senare las ut för allt å alla..
så jag kommer seriöst ALDRIG dela med mej filer som jag ska använda för framtida bruk såvida det inte är att jag börjar jobba professionellt med det å det är professionellt företag.
Jag ser inte Softcores å liknande teams som professionella då..

Jag leker med mina filer mer som en hobby än nått jag försöker tjäna pengar på... min inkommande server kommer dock att ha 1000x mer klass än mina tidigare servers med totalt ommöblering i hela systemet om hur allt ska funka..

Dessutom så tog jag rl map för att folk bad mej om det.. å jag håller med... jag skiter i ifall det är 200000x rl map servers med 3 miljoner donation items i... det finns fan ingen som verkligen ge folk den kicken man fick under oldschool förr...
ingen server har lyckats ta sej så långt tillbaka med lyckade system så det gick hand i hand med game play..
Visst, Classictibia va nära men inte hela vägen... de va vissa saker som gick åt helvete.. (för dom som va aktiva spelare innan 7.4 kom, har säkert märkt va det va)

Iallafall... Teamups... det sista jag skulle göra såvida det inte går professionellt.. jag skiter i ifall det är Barack Obama som vill teama. kan en jävligt känd Admin från ett jävligt populärt forum scamma mej för en liten jävla skitsak kan nock fan vem som helst göra det.
Plus, denna adminen va en av mina bästa vänner i över 2 år... sen poof...


Over and out
 
Så, en kebabtallrik senare ;) ;

När du berättar att du har haft en sådan historia av teamups så förstår jag till fullo varför du inte känner för att jobba i grupp.
Men om jag förstår dig rätt är du mest rädd för att folk skall stjäla dina koder?
Vad skulle du säga ifall du sitter på alla koder själv och delegerar ut arbete som du själv sedan tar in och lägger in i den kod som krävs för projektet.

Jag har inget intresse av att ha tillgång till din kod lika lite som jag har intresse av pengar eller prestige.
Känner du dig osäker att delta på grund av att folk kommer stjäla och exploita det arbete vi gör tillsammans för egen vinning så får vi ju se till att det inte finns någon möjlighet att det kan ske.


Har kikat runt lite nu på dina trådar och du verkar vara riktigt begåvad och driftig i ämnet, jag hade med handen på hjärtat inte haft några problem överhuvudtaget med att låta dig vara ansvarig över själva kod/fil delen av projektet.


Jag förstår vad du menar med att inger ger samma kick som back in the days, men samtidigt vi var mycket yngre då och allt var nytt, jag tror inte man kan få samma kick någons igen, men jag är övertygad att man skulle kunna sätta ihop en riktigt shysst custommap som skulle whoopa CIPs map.
Bara man är några stycken, analyserar och planerar upp i förväg och sen styckar upp arbetet, kritiskt går igenom varandras arbeten och gå igenom varandras tilldelade kartbitar och göra små förändringar.
Ofta när man jobbar med något så ser blir man blind för sina egna små fel eller sitt egna feltänk och då är en grupp på flera ovärdeligt.

Sen tror jag på att det kommer bli en rätt shysst stämmning på mappen ifall man dels först har en historia som bygger på att mappen är människans sista chans, den gamla ön Tibia blev förlorad och nu har man flytt till en annan ö, sedan ha quests som skickar runt spelare över hela mappen likt postman questet.
Tänk dig att du ramlar in och är level 20 eller något och du vet inte vart du skall jaga, precis så som det var en gång för längesedan på riktiga tibia, då kan du fråga bartendern i någon bar om han behöver hjälp eller dylikt, han berättar då att hans vän försöker starta upp ett gruvshackt men har problem med dvärgar och ger dig en vägbeskrivning på ett ungefär hur du skall gå för att hitta dit.
Sen fler quests, eller jag kanske ska säga requests, från NPCer för att ytterligare fördjupa sig i känslan av mappen.
Riktiga tibia hade okså en känsla på städer osv, Thais som huvudstad, Venore som den rika och extravaganta staden, carlin som inte riktigt ville erkänna sig under Thais styre och endast styrdes av kvinnor (Förutom en NPCs som uppenbarligen var homosexuell och sålde frukt).


Jaja, jag spårar lätt ur ;)
Kom igen nu Realsoft, vad tror du? Jag tror detta kan bli riktigt bra:$
 
Last edited:
det är inte anledningen jag är rädd för att bli bestulen igen som håller mej off från teamups.. utan att jag helt enkelt gillar att hålla koll på hela projectet själv..
men som du nog förstår efter glott igenom mina threads så har jag en server som är på väg upp å jag tänker fortsätta jobba på den. dock kommer det att ta ett par månader till innan den är ready men har redan för mycket av min motivation att hålla igång det.

Därefter har jag inga hosting problems elr så som skulle kunna sänka min motivation... jag har 2 näst intill superdatorer som bara står å dammar just nu i väntan på att hosta något.

Iallafall så tyvär.. fortfarande inte interiserad av teamups... även om jag själv skulle hålla i alla filer utan att ge ut dom jag varit på..
Sorry mate =/
 
Kan inte så mycket men kan bidra med åsikter i alla fall. Fråga dock om det är något du tror jag kan hjälpa med.

1. Satsa inte på lowrate. Tibianic (läs mer här) kommer snart ut. Något som jag tror skulle funka bra är en seriös exp stage server som slutar med låg exp för att förhindra att folk blir över 120.

Ex:
Under 80 = snabb exp
80-100 = 10x
100-120 = 5x
Över 120 = 2x

På högre levels kommer servern fungera som en lowrate server. Lootrate bör vara custom där rare items (boh, dsm, mpa osv) är tex 1.5x och semi rares (dragon hammer, fire sword osv) är 2.5x och vanlig loot som gps, "lootbagmaterial" och liknande är högre lootrate. Bara ett exempel hur det kan se ut.

2. Custom map låter intressant eftersom du verkar vilja ha en enkel map. Bra även med en story line och quests men låt inte det "ta över" servern och gör den inte för krånglig. Däremot är det bara positivt om den innehåller några riktiga nötter att knäcka för dem som gillar quests. Titta upp quest delen i Mannen med brillornas mapping tutorial.

3. Hur mycket du vill det eller inte, folk kommer kriga på din server. Gör en server som passar bra för pvp, quests, hunts och allt annat du kan komma på. Du kan ju alltid göra det svårare att pka till exempel göra hunt ställen som PoH temple där man lätt kan komma undan. Försök skapa en bra balans och undvik att göra ställen på mappen som är "för" bra eller dåliga.

4. Fråga om det är något du tror jag kan göra. Kan inte speciellt mycket om att göra ots men kanske kan hjälpa till att göra mappen.
 
Det var tråkigt att höra Realsoft, men lycka till med dina projekt jag hoppas det kommer gå bra för dig.
Hojta till ifall du vill vara lite kvalitetsgranskare eller något, du kan ju kika in projektet och komma med kommentarer längs med resans gång.

Hellrage, Tibianic låter intressant, men nu känner jag mig rätt inne på en custommap, i alla fall som ett roligt projekt, så kommer inte mappen upp på en server inom en nära framtid så kanske i en mer avlägsen framtiden, det beror ju helt på intresse från skaparna och senare intresset från spelarna.
Vad skulle krävas av en dator för att hosta en decent server och vilken uppkoppling?
The more the merrier självklart, men ett "minimum" typ?

Jag blir mer och mer sugen i alla fall på att ge mig på att skapa en skön custommap och vill du vara med mig så är du hjärtligt välkommen.
Dock kommer jag inte att släppa på att den skall vara "lowrate" i första hand.


Har suttit och finurlat lite på hur kontinenten skulle se ut och hur stor den skulle vara och vad och vart man skulle kunna ha på den.
Men jag behöver folk att bolla lite ideer, känns som att det kanske blir lätt att allt görs i just min smak och vissa ideer kanske är rakt igenom korkade fast jag inte ser det för att ideen från första början kommer ifrån mig =p.
Har kikat lite på dina tidigare poster och ser att du var aktiv på Radonia när den fanns, om jag inte missminner mig så var det den servern som gjorde att jag bestämde mig för att släppa mina egna ambitioner för 4 år sedan och istället vänta in Radonia, dock så ramlade jag ur OT / Tibia svängen där någonstans innan Radonia hann komma ut public, minns inte riktigt varför dock, men men...

Har skickat iväg ett pm till souldrainer på otfans och frågade han ifall han hade några råd att ge mig och jag antar att du själv borde sitta på lite mer kött än jag själv, Radonia var om jag inte har missuppfattat det en riktigt stor välgjord och populär custommap server? Grämer mig lite att jag missade Radonia faktiskt, hade varit skit skoj att uppleva den mappen.


/Rune
 
Nu kanske jag ser ut som en oseriös person eftersom jag inte har läst igenom tråden..
Men jag skulle gärna hjälpa till med mapping (vill inte vara main-mapper etc, vill bara skapa lite spawns och se om du gillar det)
Jag gillar också att mappa i RPG syfte (böcker, mening bakom detaljerna, gömda quests etc.)

Håller dock på med min egna server just nu, men när jag har lite tid över så hjälper jag gärna till :)
 
@Tibianic: Menar att om du satsar på en lowrate kommer du få väldigt hård konkurrens. Custom 7.72 client med 7.4 grafik och totalt botfritt blir svårt att slå.
 
Hur kommer det sig att du ratar teamups?
Med god organisation och en antal principer, grundstenar eller praxis som man har diskuterat fram i början av projektet så borde arbetet flyta på rätt shysst.
Såg att du hade försökt dra igång ett custom 7.6 projekt, men sen ändrat dig till 7.6 realmap eller?

Möt mig halvvägs här, så projectar vi ihop en skön 7.4 / 7.6 server mix.
Är det "gruffet" och osämjan som skrämmer bort dig från teamups så kan vi väll i alla fall sätta oss ner och se ifall vi kan komma överens om grundläggande principer så får vi se om vi kan mötas halvvägs?

Rune/Kaffekaffe

Kan bero på att man inte jobbar så bra tsm med en person..
Teamwork du vet?
 
@Fairywintah;
Ah du har helt rätt, alltså herregud att jag inte tänkte på det med en gång, gud vad dum jag känner mig! Fan va bra du är! :thumbup::rolleyes:


Ja, att det kan bli kokurans, ja visst, både Tibianic och snart Realsofts något moddade 7.6 server väntas släppas snart.
Men samtidigt kanske det är bra, intresset kanske svingar upp för 7.4/7.6 igen och det finns ju alltid folk som hade vart sugna på att lira på eller i alla fall testa en custommap okså.

Förhoppnings kommer ju folk av samma skrot och korn utgöra "ryggraden" på en customlowrate och då spelar det ju ingen roll i fall folk som hellre spelar på en real-Tibia-map spelar på Tibianic, kanske bara är bra att det gallras lite.
Jag förväntar mig inte att servern kommer ha 100+ och bli mega populär, men jag hoppas att i vartfall ett tjugotal trettiotal kommer stanna och spela.


Har inte börjat jobba riktigt än på mappen, har försökt analysera lite och skissa upp lite på hur ön skulle kunna se ut, känns som när man har en lite klarare bild av det så kommer själva mappande rulla på rätt fort.
Känner lätt att sitter man bara och mappar på liksom, så efter ett tag tappar man fokus och då blir det bara skräp ^_^, känns klokare att finurla ut lite grov innan hur öns borde se ut innan man sätter sig ner och börjar jobba.

Kom och tänka på det med när jag finurlade med spawner osv, att egentligen är ju tibia 7.4 gjort för level 8-50, efter 60-80 så handlar det ju mer att skaffa dom fetaste prylarna och efter 90 så är det ju mest prestige.

Jag menar, det finns en stor variation på monster som är "huntbara" mellan level 10-45, men efter det så faller ju spelare egentligen bara tillbaka på att nöta dwarfguards/cycs, drakar, necros osv~
Så jag tror mappen och servern kommer bygga kring level 10-60 istället för att försöka få folk att rusha upp till level 80+.
Vid highlevel så nöter man ju praktiskt bara "uber"monster och andra spelare =p.

Vill ha känslan man hade där kring level 30 för första gången, när man kunde samla ihop ett gäng vänner bara för att jaga en singelspawn drake några timmar ihop om att hitta en dragonhammer till någon av sina vänner.
Jag ger tummen ner för alla dessa "hitta-lådan" och få bättre items "quest", jag vill att folk ska gå ihop och kämpa för att få bättre saker, inte nöta rotworms i åratal för att kunna köpa någon powerlevelers femte fireaxe och sen som knight nöta dwarfguards resten av spelet när man inte krigar.

Alla ni som känner att ni vill vara delaktiga på något sätt i det här, hojta till!
Diskutera vad ni tycker, och diskutera vad jag tycker.
Jag vill väl egentligen bara vara någon sorts förman/organisator med lite veto, inte sitta som en kung högst upp i en pyramid och rata folk som vill hjälpa till, själva byggande av ön och resan mot en shysst server får vara halva nöjet liksom.

Ni som känner att ni hade velat mappa, sätt igång och gör små stycken av ön som är lätta att klistra in sen, tex en mindre trollgrotta/goblin grotta, eller börja bygga lite hus som sedan skulle kunna klippas in i någon stad.
Hade varit roligt ifall alla gjorde små delar och sedan efter lite vägande klippte vi ihop allt till en salig mix.
Vi borde dock snart diskutera lite på ett ungefär hur vi vill ha det, jag hade gärna sett att städerna kanske inte blev såå stora och maffiga, tänk er Thais eller Edron, utan mer mysiga småstäder / större byar, tänk någon blandning mellan Carlin och Fibula.
En stor huvudstad kommer dock finnas med, men den tycker jag vi tar och jobbar på längre fram, känns att det hade varit viktigt att verkligen göra den rätt i och med att det kommer vara den största samlingsplatsen på ön.

Vi hade behövt någon form av diskutionsplattform egentligen.
Denna tråden är okej, men jag tror att vi längre fram hade behövt ett eget litet forum eller ställe att samlas på.
Har haft uppe ett gratisforum förr, så när vi känner att det är dags att kliva ur otlands så sätter jag ihop ett litet forum.

/Rune

ps; ni som vill mappa, jag använder mig av remeresmapeditor och mappar så det blir kompatibelt med version 7.6, verkar vara lite krågel att konvertera mappar senare ifall vi använder olika sprites och filer, så håll er till 7.6 kompatibilitet.
 
Så, har satt och gjort mig kontinenten nu, och grovt markerat ut vart vissa städer och speciella ställen skall ligga.
Kartan här är en grov tillyxning av kontinenten och är lite mer som ett utkast, ön kommer ju formas mer senare när man kommer längre in i detaljerna.

Började lite idag, har börjat på den norra delen av träsket som grovt kommer bygga på Venores träsk med massa insekter och skit. En trollgrotta på nordöstra toppen är påbörjad, som diverse wasptorn och bug/spiders caves.



Hade varit super tacksam ifall folk hade lust att börja skissa lite på städer och byar.
Känner att terräng och huntingrounds har jag lätt för att göra, men just städer blir jag fan aldrig nöjd med.


kartapng.png

Den stora stadens markering ligger på 100*100 units (storleken på carlin ungefär), byarna ligger på 50*50 (ungefärliga storleken på fibula, greenshore, cormaya osv).
Kanske man hade kunnat låta huvudstaden bestå av mindre bostads kvarter, så kan folk bygga lite kvarter och sen försöker man pussla ihop bostadskvarteren till en stor stad.
Bygg gärna inte hela byar eller städer, utan försök skapa saker som skulle kunna klippas och klistrar ihop senare istället.

Som ni ser här nere (ingången till en trollgrotta på nordöstra träskens topp) är jag knappast något proffs, men det håller cip klass ;) )
trollgrotta.png


/kaffekaffe
 
Ser bra ut. Hoppas byarna innehåller båt/dp/temple, annars kan det nog bli en rätt stor map att röra sig över.

edit: Ökendelen skulle kunna vara lite större. Tombs, rots, necros, larvas och drags (om du kör ungefär samma stil som rl tibia) tar mycket plats :)

Ska desert staden vara pyramider/hus eller båda?
 
Last edited by a moderator:
Tjo!

Tack för den positiva kritiken!
Alla 3 byar och huvudstaden kommer att ha båtförbindelse och egna tempel, dock inte byn på ön, den kommer räknas till huvudstaden.

Har jobbat på rätt bra på mappen idag och tänkte dela med mig med lite bilder.
Först kommer en bild på hur minimappen ser ut nu;
utveckling7groundground.png



Har nästan jobbat klart den norra delen av träsket och amazon/valkcampet;
litetrsk.png

Ett rebellcamp i träsken, kommer försöka ha rätt mycket rebelcamp runt omkring på ön, för att långt nere i sydväst ha ett stort rebell fort, där man nere i gångarna under fortet skall kunna hitta heroes och en black knight eller två.
rebellkampitrsken.png

Amazon/Valk camp
valkcamp.png

valkunderjord.png


Sen har jag jobbat en hel del i öknen, som ligger öst om kommande mega mountsternum/cyclopolis.
Här är tanken att det skall finnas en gigantiskt rotwormcave, och långt ner i den kommer man efter en labyrint hitta en minotaurstad / mintwallin.
Finns även 3 mindre minotaur byggnader i norra delen av öknen.

I sydvästra delen av öknen, så kommer det ligga ett ghostland aktigt ställe, som kommer innehålla grottor liknande ankrahmun tombs, fast inte i samma sprites utan detta kommer mer vara grottor byggda av onda nekromantiker.


/rune
 
Tjo!

Gud var tråkigt att det inte är så mycket drag här på otlands, känns som att jag klickar in hit var å varannan timme för att kika ifall någon har skrivit något eller skapat något att bidra med, men det händer inte mycket här inte.

Tänkte slänga upp en ny minimap bild, och 2 bilder på en liten orc befästning och en liten farm som har blivit invaderade av cyclops.
Tanken skall vara lite att cycloperna i sitt nya mega berg, med hjälp av cyclopmagi, öh, eller något sådant, har börjat skapa små teleportion nodes ut på ön och på så vis kan överaska och ta över områden, i detta fallet en mindre farm.
Självklart skall det finnas något quest som berättar detta för spelaren, och spelaren skall ombes att bestiga den högsta punkten på berget för att ta något, och sedan gå djupt ner i berget för att, ja någonting, för att få stop på detta =p

Den östra halvön är lite som ett poh, det finns giantspiders i skogen, en mindre orc befästning, lite cyclops som tagit öven farmen jag pratade om och ett litet berg med drakar.
På marknivå finns det 2st 1x dragonspawns, på nivå 2 påminner det lite om ankrahmun dragons, och på nivå 3 finner vi 1st 2x dragon, 1st 1x dragon och 1st 1xdragonlord.

Har även jobbat klart "cyclopberget" som syns nere mellan ön och öknen.
utveckling7ground.png

mindreorc.png

cycfarm.png



/rune
 
Back
Top