• There is NO official Otland's Discord server and NO official Otland's server list. The Otland's Staff does not manage any Discord server or server list. Moderators or administrator of any Discord server or server lists have NO connection to the Otland's Staff. Do not get scammed!

Några som har lust att sätta ihop ett 7.4/7.6 lowrate custommap team?

Detta gillas starkt! Och jag har själv gett mig in på sånt här tidigare men aldrig kommit med något som varit bra :(

Jag har tänkt den här tanken många gånger, dock inte 7.4/7.6 då jag är totalt urusel med aim osv då jag började spela Tibia lite för sent (7.92). Men dom få servers som jag har haft har jag verkligen gett mig in på storys och quest's bland NPC. Och det är just det jag har en vild fantasi inom! Jag hoppas stenhårt på det här, och jag skulle gärna vilja vara en del som kanske hjälper till och bollar ideérna fram och tillbaka.

Uppskattas verkligen att du har tagit initiativet till att starta det här! Och sjukt bra jobbat med mappen än så länge :)

Mvh Hassman
 
Tjo!

Sorry, har varit lite dåligt på att uppdatera, men kände att jag behövde några dagars paus från mappandet, var nog behövligt så man inte tappar glöden och börjar göra skit :blink:.

Nu senast har jag jobbat med "rebell highlands"

"På vår gamla ö Tibia höll ju sig mest banditer, smugglare och avhoppade deserterade krigare gömda och i små enklaver, fast något har hänt och nu verkar dom samarbeta och har byggt en stor stad uppe i highlääändsen.
Detta är mycket oroväckande för det går rykten om att Zatroth har ett finger med i spelet även här, ty man har sett onda munkar bedriva undervisning och det har till och med uppförts ett tempel för den onde guden mitt i staden.
Ingen av våra spioner som har haft i uppdrag att infiltrera katakomberna under templet har kommit levande tillbaka så det är ännu oklart vad som egentligen försiggår där nere."

otrebellcamp2.png

otrebellcamp.png

Svårt att fånga staden på bild riktigt, men jag är riktigt nöjd.
Först är det några få hus och farmer och massa djur.
Sen kommer ingången till fortet och där får man ta det lugnt så man inte ramlar 2 våningar ner i ravinen och bli uppäten av stora ulvar :p
finns även en liten hemlig gång som leder till halvön öst om highlands, där det ska byggas ett stort orc fort.

Katakomberna under templet, där det är tänkt finnas munkar, priestess, någon black knight och heroes har jag inte börjat med än.



Här även jobbat lite på en stor skog som ni ser nere i vänstra hörnet, detta kommer funka lite som PoH med GS spawns.
På en udde finns även en lite alvskog, och på en udde tänkte jag bygga någon form av ghostlands med vandöda katakomber.
otprogress.png


Som jag skrivit innan, jag är jätte tacksam för all hjälp jag kan få, och alla ni som känner att ni vill bidra, skapa något och skicka, eller skriv någon historia osv och skicka till mig i PM.

Som det ser ut nu är det främst städerna jag hade velat ha lite idéer om hur man hade kunnat utforma så dom blir sköna som faen, sen såklart idéer om quests och intriger osv.
Sen mappandet, så har jag knappt rört underjorden alls förutom rotcavesen i öknen.

Hade behövt;
I träsken;
1 stor trollgrotta
1 stor swamptrollgrotta
1 stor rot grotta

1st drakgrotta.
1st cyclopolis underjord.
2st tombs, men necrons långt ner.

Sen lite random cyclop-goblin-troll-w/e -kullar att placera ut på all dömark som kommer finnas mellan alla städer och skit.
Känner ni att ni inte riktigt vet vart ni ska börja eller hur ni ska göra, så börja lite lätt bara, så blir det enklare för mig att ta tag i det okså och bygga ut och bygga om lite sen när jag klipper in skiten.

/kaffekaffe / rune :thumbup:
 
Ser bra ut, men minimappen ser lite konstig ut. Jämför hur träd, buskar osv är placerade på rl tibia mappen mot din map.

warloriaminimap.png


Stora ytor är faktiskt helt tomma. Testa att göra naturen så, tror det kommer se mycket bättre ut.

Ps. Blev lite sugen att testa. Hur stora tombs vill du ha (hur stor yta ungefär~) och hur många våningar?
 
Jo jag vet, naturen e lite knepig.
Men här är två bilder, speciellt naturen utanför cyclopolis ser muppig ut på minimappen, men jag tycker den är rätt ok "in game";
otnatur1.jpg


"PoH" väst om höglandet ska ju vara rätt grötigt och fungera som en ganska vild skog, och den ser okså lite knepig ut jämfört med CIPS minimap, men ingame tycker jag den fungerar;
otnatur2.jpg


Men det är sant, jag ska tänka på det, och kanske strukturera om skogen, om inte annat så får jag tänka på det sen när jag gör naturen på resten av ön, om det är det du menar med tomma ytor?



Det hade vart skit najs ifall du hade lust att göra lite tombs:$, så länge dom är underjord så har du helt fria tyglar när det kommer till storlek.
Gör gärna flera våningar med lite varierande svårighetsgrader, gärna lite större/längre än riktiga tombs.
Jag tänkte mig ett tombs med tombssprites i öknen, och en tombs mer ghostlandish med cavesprites i det sydvästra hörnet.

/rune
 
Så!

Mappandet rullar på, bit för bit.
Har inte tiden eller orken att sitta lika klistrad som jag gjorde i början, studierna har rullat igång nu och det är mycket annat som skall göras, diskas, städas, tränas, öva bilkörning, tillfredsställa tjejen, hälsa på föräldrar, men, det rullar på i alla fall.

Ber ännu en gång om hjälp =)
Ingen har skickat mig något material så allt är gjort självt hittills.

prgress77.png


Det jag har jobbat på den senaste tiden är ett nytt mintwallin, som jag tycker blev bra, det som är lite roligt med den är att det kommer vara en labyrint för att hitta in, och sen lite pickholes osv.
Sen väl inne i staden så kan man inte riktigt röra sig fritt, utan man måste röra sig in i en cirkel in i staden, men väl inne i staden finns det lite dolda sätt att ta sig tillbaka till utgången, man får klättra upp på tak och hålla på å finurla lite.
Finns även ett avloppssystem för ifall man snabbare vill förflytta sig väl inne i staden.

otmintwall1.jpg



otmintwall2.jpg


Har även slängt ihop ett litet berg där lite gobliner försöker slå ner sina bopålar.
har även en goblingrotta i storlek med edrons under berget.

otgoblinberg.png


otgoblincave.png


Även en mindre beholder spawn har lagts till.



Har suttit länge med orc halvön okså.
Den börjar först med bara orcer, sen orcer, spearmens, warriors osv.
För att ta sig till orc fortet måste man passera ett stort berg, det finns 3 vägar in, och iberget finns även lite cyclops, en shysst drakspawn, beholders, lite odött osv.
Berget patrulleras av orcer såklart så det är ingen lätt väg in.

prgress8.png


otorc1.jpg


otorc2.jpg


otorc3.jpg




Det som jag har lagt lite tanke bakom att berget inte skulle vara så linjärt, utan man kan ta avstickare och möta på andra monster än just orcer och sen en annan viktigt del är att det ska bli gradvis svårare hela tiden, man skall inte pang på ramla över 5 berzerkers och 8 leaders utan halva berget går att levla tills man klarar av en zerk, och sen ökar det på där.

Första zerkarna man möter på går att undvika, men man måste passera minst en eller två zerks innan man tar sig igenom berget.
Jag vill att folk skall springa runt och utforska även som level 10-20 inte bara springa runt och one-hitta allt vid level 60 liksom och för att folk skall våga det så måste det vara en shysst upptrappning på svårighets graden hela tiden, så man vet att längre kommer jag inte, detta börjar bli farligt liksom, time to go back.

Har inte påbörjat själva fortet än dock, jag minns inte, hur var cips orc fort?
I vilka mängder kom orcerna?
Någon som minns på ett ungefär? väl inne i fortet menar jag?

/rune rune
 
Ett tips, allting behöver inte hänga ihop? till exempel så var ank-dara på real tibia ett kontinent, thais venore carlin ett, och edron/cormaya ett? eller planerar du på att göra fler städer?
 
Tjo!

Först och främst vill jag tacka Hellrage som nu har skickat mig en riktigt shysst tomb!
Bilder kommer upp senare!


Hmm, min grundskiss såg ut såhär;
kartapng.png

Men byn vid cyclopberget kommer nog flyttas upp lite nordöst för den kommer för nära cycloperna annars, möjligen så blir det en halvt raserad by där, som cycloperna har tagit över, och människan har tvingats bygga en ny by typ.

Nya kontinenter vet jag inte, jag hade velat göra lite Senja/Vega/Folda typ, men jag har inga planer på att bygga någon ny ö, om inte en diskussion uppstår med goda idéer om vad som skulle kunna finnas på denna nya kontinenten.
Alltså, i nu läget finns inga planer på att göra nya öar, men det är inte skrivit i sten att det inte blir några nya öar.
Om någon känner för att göra lite öar eller kommer på shyssta idéer på nya öar så lätt att det blir mer öar liksom.
 
Tjenare allesammans!

copypastar lite av det jag skrev till hellrage med viss modifikation;


Jag börjar tröttna lite på mappandet nu.
Finns liksom ingen glöd längre när man ska komma på hur de nya ställena ska se ut.
Har gjort klart själva dvärggruvorna, och dom blir nog riktigt bra, enligt mina uträkningar ;p, så kan man i i alla fall i dwarfguard våningen springa runt i en hel timma innan man har varit på samma ställe två gånger.
Något kortare tid tar det på dwarfsoldier våningarna.

Tänkte mig något berg ovanpå, där det skulle kunna finnas lite mindre dvärgbosättningar med vetefält, och lite andra monster med ja, glöden är borta.
Hade jag "slängt ihop" något så känns det inte som det hade blivit så genomtänkt och bra och jag hade kännt att jag ändå hade velat göra om det senare.

Har även jobbat klart 3 våningar under cyclopolis, men inte behemoth delen, men den blir väl lik den i riktiga tibia. Kanske tar tag i det idag, är ju inte särskilt invecklad mapping.


Det är inga som känner att dom hade velat fortsätta riva på projektet?
Eller som vet om någon som hade varit intresserad?

Det som är kvar att göra är ju då främst en storstad, 3 byar och massa idéer och bitar om hur "transport"sträckorna skall se ut mellan allting.
Och ett warlock/demon berg med iofs.

Det som är klart, inte allt till 100% men nästan är;

En mindre farm med mycket vargar och björnar, tänk att fungera för level 4-8 aktigt.

Ett träsk, med lite alltmöjligt, tänkt att fungera upp till level 15-20. Saknas dock en stor trollgrotta, swamptroll grotta och en rotgrotta.

Ett valkcamp.

Ett mindre PoH, med lite Gs spawns, orc spawns, cyclopspawns och ett dragberg, här saknas underjorden för drakberget.

Ett cyclopolis med berg, hade velat göra om toppen lite så den hade blivit häftigare och ha något "quest" i sig att öppna dörrarna ner till behemots.

En öken halvö, med tombs, stor rotwormgrotta, och med väg till mintwallin.

Mintwallin, vägen dit är inte utmappad, men staden är klar.

En orchalvö, med 3 sektioner, första med bara orcer, sen orcer warriors och spearmens, sen bergdelen där man kan färdas halva berget ungefär innan man kan klara på en zerk.
Då kommer man igenom berget och möter ett orckamp, med orcer, zerkar och någon leader. Detta är tänkt att fungera som utsidan på orcfort.
det som saknas här är orcfortet.

Ett stort outlawcamp, här saknas underjorden där det är tänkt finnas heroes och någon blackknight.

En stor halvö med GS spawns, och en liten udde med alver.
tanken var att på en halvö bygga ett ghostland med massor av necros längst ner.

En rätt snygg villa, med ett par som sover i sängarna som aldrig vaknar och har 2 bitmärken vid halsarna, vad kan finnas bakom den förstörda väggen i vinkällaren och ner i hålet?
Bygger på vamphell, något fler vampyrer än i riktiga vamphell dock.

sen en goblinsettlement, med ett litet berg dom bor på, och en rätt stor underjord, tänkt att fungera både som femurhils goblinerna och edron goblins.

Sen en mindre beholder spawn.


Detta är det som finns. här kommer lite bilder på cyclopolis, dvärgruvorna och tomben. (tack hellrage för tomben).


Tomb;
tombminimap.png


tomb2.png


tomb1.png


Cyclopolis;
cyclopoliskarta.png


cyclopolis1.png


cyclopolis2.png


Dvärggruvor;
gruvorminimap.png


gruvor1.png


gruvor2.png


/rune
 
På något sätt tycker jag 7.6 ser mycket finare ut. Inte så många detaljer och väldigt rent. Hoppas du får tillbaka glöden och har en bra server att spela på. :)
 
På något sätt tycker jag 7.6 ser mycket finare ut. Inte så många detaljer och väldigt rent. Hoppas du får tillbaka glöden och har en bra server att spela på. :)

Jag tycker tvärt om, ser tomt och fult ut (Gäller allt 8.0-)

Lycka till Rune
 
Om du blir klar med detta kan du skriva ner att jag kommer spela.
 
Tjenare!

Har jobbat på lite med mappen och nu tycker jag det börjar likna något.
Orkar inte slänga upp några bilder förutom minimappen;
utveck.png


Det som har jobbats fram nu sen senast är en övergiven spökstad, där konstigt nog alla sover, vaaarför kan det vara så?
Odöda vaktar staden, och under templet kan man hitta ett stort hellgate.

Har även byggt en annan by, som tyvärr låg för nära det stora berget som verkar ha vaknat till liv och spottar ut sig cycs, och cycs är stora så det behövs mycket leibensraum, så tyvärr har cycsen annekterat byn.

Har gjort klart heroes och blacknights spawner, det blir en blackknight precis som i riktiga tibia. Kanske slänger in någon till spawn senare jag får se, kanske man kan ha det i anknytning till demonberget senare, där det även kommer finnas warlocks.

Har även börjat bygga på dvärgberget, tanken skall vara att markplan och nivå 2 skall vara lättare dvärgare, sen destå längre upp i berget man kommer detså hårdare dvärgar blir det, under berget ligger gruvorna.
Får jag plats så kommer jag baka in lite stonegolems i berget med.

syd om dvärgbärget finns även en lite alvskog, funderar på om jag skall bygga ett alvfort, kanske i mitt i skiten, mellan dvärgberg, orcberg och outlawhills.
vettefan kanske blir för grötigt.

Mellan orc halvön och sydöstra halvön har jag byggt ett minoberg typ, lite som det som fanns norr om thais och väst om kazordon i cips tibia.

Sen det runda ni ser på sydöstra halvön är ett beholder hangout :p


Sen har jag börjat bygga på 2 byar, men jag vet inte, känner mig osäker på om dom blir bra eller inte. Hade vart najs ifall folk ville hjälpa till med städerna, om inte annat bygga lite hus och shit som skulle kunnas klippa ihop senare med ett vägnät.

Den sydöstra halvön känns rätt klar nu iaf. Förutom byn där som jobbas på, men som sagt, jag är beredd att ta bord det mesta eller klippa in andra hus ifall jag får in shyssta förslag.


Som det ser ut nu, så är det bara byarna den stora staden kvar.
Sen ska det byggas ett demonplajs med warlocks och kanske blackknights.

Kanske har missat något är rätt trött =P

mvh
Rune
 
Back
Top