• There is NO official Otland's Discord server and NO official Otland's server list. The Otland's Staff does not manage any Discord server or server list. Moderators or administrator of any Discord server or server lists have NO connection to the Otland's Staff. Do not get scammed!

Protein eller kreatin?

@Bilmattan ditt schema ser rätt Ok ut.

Här är mitt:
måndag: bröst/mage
tisdag: biceps/triceps
onsdag: bara "cardio" dvs springa, cykla och simma
torsdag: benen + vader ibland axlar
fredag: rygg
lördag: blandar både bröst, biceps och cardio
söndag: vila (får ha lite energi till jobbet också :p)

Som ni ser så vilar jag bara 1 gång i veckan, tränar cirka 1h - 1;45h förutom när jag kör cardio då spenderar jag max 3 timmar
 
Vet du själv vad det är för skillnad mellan ädel och oädel vassel? 100% protein är det inte värt att betala så mycket extra för, bara för att få bort 1g fett och 3g kolhydrater, kan till och med vara bra att ha ibland

Protein ger dina muskler former? Va? Protein behövs för att bygga muskler, inget protein = inga muskler.

Protein formar musklerna, kolhydrater lägger till fett på musklerna därav MUSKLER. Protein ger inte muskler, det ger de nuvarande musklerna former.

Kreatin gör inte så du får större musklenmassa, det gör så du orkar tex 1 extra rep (istället för 8 kanske du gör 9), dock kan det göra så du får "vatten i musklerna", då ser dom ju iofs större ut, men du väger dock mer och så fort du slutar så försvinner det.

Du blandar din gainer med kreatinen, det tar du efter träningen och jo det får musklerna att expandera snabbare, ingen diskussion om saken jag vet för att jag har kört med dom här grejerna.

Man lägger inte på sig fett bara för att man kör 1 muskelgrupp....

När man gymmat, och tagit sin gainer så cirkulerar proteinerna och kolhydraterna runt i kroppen till de öppna och uppvärmda musklerna samt lite runt omkring andra delar av kroppen. Om du har 2 öppna muskelgrupper så minskar chansen till fett ökning därav att de har muskelgrupperna som vart öppna har behövt extremt mycket ny energi till nästa träningspass så det tagit upp det mesta. Om du bara kör bröst så finns det ju en viss mängd innan det säger stopp, resten går ner till din mage lr röv och sätter sig där som ett extra lager.

Som sakt på schemat, 90%~ rätt. + Har underarmar med biceps och triceps, ville inte lägga upp alla övningar.

Det är nästan dumt att köra armar eftersom att man använder armarna på alla övningar man gör, man kan se det som en bonus. Det är bara dåligt att köra slut armarna efter som att det tar lång tid o återhämta och att du presterar sämre nästa träningspass.

Gillar att köra bröst själv, eftersom du använder triceps ganska mycket. Man kan ju tex kombinera bröst + triceps, men som sagt, älskar att pumpa bröst.

Om du läser ovan, fattar du min poäng med att jag menar att man använder armar till nästan varje övning. Men ändås, Bröst är en liten muskelgrupp, du kan köra en till..

Btw, Bicep kan du köra men tricep är helt onödvändig
 
Last edited:
@Bilmattan ditt schema ser rätt Ok ut.

Här är mitt:
måndag: bröst/mage
tisdag: biceps/triceps
onsdag: bara "cardio" dvs springa, cykla och simma
torsdag: benen + vader ibland axlar
fredag: rygg
lördag: blandar både bröst, biceps och cardio
söndag: vila (får ha lite energi till jobbet också :p)

Som ni ser så vilar jag bara 1 gång i veckan, tränar cirka 1h - 1;45h förutom när jag kör cardio då spenderar jag max 3 timmar

Körde tex mitt bröstpass idag med Joaquim, det tog ca 25min (efter uppvärming och streaching), totalt ca 40min, där av att 1,45h är mycket för mycket, om du inte pratar mycket etc..

Inte så smart att ha biceps/triceps efter bröst då du tränar triceps när du tränar bröst.
Lite mycket på torsdag om du kör axlar, sätt det på fredag istället, och kör det efter ryggen.
 
Helt ärligt så är jag van vid det schemat, fast torsdagen tar jag axlarna bara när jag ser att det
Börjar gå segt i gymmet, tar det sista på
Axlarna sen beger jag mig hemmåt, axlnarna brukar jag ta lite när som helst l veckan :p
 
Protein formar musklerna, kolhydrater lägger till fett på musklerna därav MUSKLER. Protein ger inte muskler, det ger de nuvarande musklerna former.

Nej, helt fel. Så du menar att om man äter 0 protein så blir musklerna fyrkantiga? kolhydrater behövs inte för att bygga muskler, skall bifoga länk när jag får tid.

Du blandar din gainer med kreatinen, det tar du efter träningen och jo det får musklerna att expandera snabbare, ingen diskussion om saken jag vet för att jag har kört med dom här grejerna.

Kreatinen gör inte så du får större muskler, fortfarande, du får uthålligare muskler. Kan vara place-bo effekt eller att gainer hjälper dig.

När man gymmat, och tagit sin gainer så cirkulerar proteinerna och kolhydraterna runt i kroppen till de öppna och uppvärmda musklerna samt lite runt omkring andra delar av kroppen. Om du har 2 öppna muskelgrupper så minskar chansen till fett ökning därav att de har muskelgrupperna som vart öppna har behövt extremt mycket ny energi till nästa träningspass så det tagit upp det mesta. Om du bara kör bröst så finns det ju en viss mängd innan det säger stopp, resten går ner till din mage lr röv och sätter sig där som ett extra lager.

Du baserar detta på att alla tar gainer då ju? Proteinet sätter sig inte tex på magen eller röven?


Det är nästan dumt att köra armar eftersom att man använder armarna på alla övningar man gör, man kan se det som en bonus. Det är bara dåligt att köra slut armarna efter som att det tar lång tid o återhämta och att du presterar sämre nästa träningspass.


Läs mitt gamla schema 1 gång till.
Bröst ligger på tisdag = tränar armar.
Ben ligger på onsdag = tränar ben
Torsdag = vila = inget.
Fredag = armar
Lördag = vila = inget.

Där av påverkas inte det.

Om du läser ovan, fattar du min poäng med att jag menar att man använder armar till nästan varje övning. Men ändås, Bröst är en liten muskelgrupp, du kan köra en till..
Som sakt, du använder triceps som katten när du kör bröst, därav tränar man minst 2 egentligen.
 
Eller om man vill få ren info som inte blandas till med fler åsikter som inte alls är likadana så går man till sitt närmsta gym eller affär där dom säljer såna här saker, bättre info från dem, skulle jag tro iaf ^^
 
Eller om man vill få ren info som inte blandas till med fler åsikter som inte alls är likadana så går man till sitt närmsta gym eller affär där dom säljer såna här saker, bättre info från dem, skulle jag tro iaf ^^

Helt ärligt, nej. Går du till en hälsokost affär tror jag att jag har mer koll en dom flesta.

Edit :
Dom flesta vill ju sälja det dom tjänar mest på, som tex "Whey 100", dock finns det ju ärliga byggare, så jag rekommenderar dig att gå till den som är mest biffigast på dig gym och frågar vad han tar för "lagligt" kosttillskott :)

@Evil
PURPOSE: We tested the thesis that carbohydrate and protein co-ingestion would augment muscle protein synthesis (MPS) and inhibit muscle protein breakdown (MPB) at rest and after resistance exercise.

METHODS: Nine men (23.0 ± 1.9 y, BMI, 24.2 ± 2.1 kg·m) performed two unilateral knee extension trials (4 sets × 8-12 repetitions to failure) followed by consumption of 25g of whey protein (PRO) or 25 g of whey protein plus 50 g of maltodextrin (PRO+CARB). Muscle biopsies and stable isotope methodology were used to measure MPS and MPB.

RESULTS: The areas under the glucose and insulin curves were 17.5-fold (P < 0.05) and 5-fold (P < 0.05) greater, respectively, for PRO+CARB than for PRO. Exercise increased MPS and MPB (both P < 0.05), but there were no differences between PRO and PRO+CARB in the rested or exercised legs. Phosphorylation of Akt was greater in the PRO+CARB than the PRO trial (P < 0.05); phosphorylation of Akt (P = 0.05) and acetyl coA carboxylase-β (ACC; P < 0.05) were greater after exercise than at rest. The concurrent ingestion of 50g carbohydrate with 25g of protein did not stimulate mixed MPS or inhibit MPB more than 25g of protein alone either at rest or after resistance exercise.

CONCLUSION: Our data suggest that insulin is not additive or synergistic to rates of MPS or MPB when carbohydrate is co-ingested with a dose of protein that maximally stimulates rates of MPS.
 
Frågade en snubbe idag, han visade sina proteiner som han hade
Med sig, 1 var nått pulveraktigt i burk, typ som no xplode, iaf de andra var som
"shots" fick en av han å den va rätt så god faktiskt, kände inte att jag fick mer energi men men, enligt han så köpte han 24st för 800kr
 
Frågade en snubbe idag, han visade sina proteiner som han hade
Med sig, 1 var nått pulveraktigt i burk, typ som no xplode, iaf de andra var som
"shots" fick en av han å den va rätt så god faktiskt, kände inte att jag fick mer energi men men, enligt han så köpte han 24st för 800kr

Ja, det finns ju protein shots :)

Aldrig testat de så kan inte säga något :)
 
Protein formar musklerna, kolhydrater lägger till fett på musklerna därav MUSKLER. Protein ger inte muskler, det ger de nuvarande musklerna former.
Det där vill jag se en källa på.
 
orkar inte kommentera jobbar på en grej just nu, ville bara komma in och shara lite av min erfarenhet eftersom att jag fått fina resultat
 
orkar inte kommentera jobbar på en grej just nu, ville bara komma in och shara lite av min erfarenhet eftersom att jag fått fina resultat

Ok :)

Inga pics på dom fina resultaten? :) Verkar som en del här verkar vilja biffa upp sig ju. Så varför inte starta en tråd om just det? :)

Kanske kommer upp en tränings journal i nästa månad :)
 
No-explode är prestationshöjande. Kör på Gainer om du vill gå upp i vikt.
 
Yup, beställde 2 behållare av 100% Whey gold standard.

Första tränings passet för idag är slut, från 10:15 till 12:00.
Nu jobb sen träna igen i 30 - 45 minuter när jag har slutat.
Och kanske vila imårgon :p
 
Yup, beställde 2 behållare av 100% Whey gold standard.

Första tränings passet för idag är slut, från 10:15 till 12:00.
Nu jobb sen träna igen i 30 - 45 minuter när jag har slutat.
Och kanske vila imårgon :p

O helvetes! 2h träning?

Skall ta ca max 40min när du väll har värmt upp etc.

Iofs, pratar man mycket och så tar det ju med tid, men brukar alltid säga till alla "Vi pratar sen om X min". Hatar om någon stör mig och jag kör.
 
Men ofta 2 timmar?
Men om man nu vilar/pratar ganska mycket, det är väl inte så bra egentligen? man ska väl typ försöka göra sina saker snabbt men ändå ordentligt, lr har jag fel?
 
Men ofta 2 timmar?
Men om man nu vilar/pratar ganska mycket, det är väl inte så bra egentligen? man ska väl typ försöka göra sina saker snabbt men ändå ordentligt, lr har jag fel?

Som sagt, man skall köra ganska intensivt, ja. Lite längre vila på benen kanske, men skall inte ta nära 2h. Högst 40min efter uppvärmning o stretching.
 
jag snackar medans jag tränar pratar minst 1-2 min med nån som kommer och vill föra ett samtal. vilar max 2 min efter varje byte..

men det tar oxå tid å ta sig från och till gymmet :p

räknar tiden från att jag lämar huset tills jag e i gymmet. Tar ungefär 15-20 min å komma till gymmet
Gymmar max 1h - 1,5 h
 
Back
Top