• There is NO official Otland's Discord server and NO official Otland's server list. The Otland's Staff does not manage any Discord server or server list. Moderators or administrator of any Discord server or server lists have NO connection to the Otland's Staff. Do not get scammed!

Vilken religion tillhör du?

Vilken religion tillhör du?

  • Kristendom

    Votes: 21 28.4%
  • Islam

    Votes: 16 21.6%
  • Buddhism (Tillber inte någon Gud)

    Votes: 3 4.1%
  • Ateism (Ingen religion)

    Votes: 33 44.6%
  • Hinduism

    Votes: 1 1.4%
  • Judendom

    Votes: 0 0.0%

  • Total voters
    74
Men det är inte min teori. Jag tror att universum har krympt och expanderat de senaste miljarder år, och kommer fortsätta göra det ett par fler miljarder år. Big bang var ju "en smäll", det är var det också. Men alla galaxer och planeter innan big bang hade krympt till en liten punkt mindre än ett sandkorn, till slut exploderade det.
Ursäkta mig, men jag måste rätta dig. Det finns inga bevis på att universum har krympt eller kommer att krympa.
Som det ser ut nu så började universum med ett Big Bang och kommer att fortsätta expandera i all oändlighet och universum blir mörkt och kallt, allt liv dör ut och liv kommer aldrig mer finnas.
Mörkt och kallt. Det kommer inte starta om igen, men det fortsätter att expandera. Så ser det ut just nu.

Och just det! Expanderingen accelererar!
 
Last edited:
Ursäkta mig, men jag måste rätta dig. Det finns inga bevis på att universum har krympt eller kommer att krympa.
Som det ser ut nu så började universum med ett Big Bang och kommer att fortsätta expandera i all oändlighet och universum blir mörkt och kallt, allt liv dör ut och liv kommer aldrig mer finnas.
Mörkt och kallt. Det kommer inte starta om igen, men det fortsätter att expandera. Så ser det ut just nu.

Det finns bevis på att big bang faktist hände. NASA har skickat upp satelliter som har känt av radiovågor från big bang.
 
Det finns bevis på att big bang faktist hände. NASA har skickat upp satelliter som har känt av radiovågor från big bang.
Ja det vet jag mycket väl om. Men vi skall vara försiktiga med svenskan eftersom det bara finns ett ord; bevis.
I engelskan finns det evidence och proof.
Evidence kan aldrig bli 100% sant. Det använder man i vetenskap.
Proof kan bli 100% sant. Det använder man i matematik.
 
Ja det vet jag mycket väl om. Men vi skall vara försiktiga med svenskan eftersom det bara finns ett ord; bevis.
I engelskan finns det evidence och proof.
Evidence kan aldrig bli 100% sant. Det använder man i vetenskap.
Proof kan bli 100% sant. Det använder man i matematik.

Men herregud, det var ett oändligt tjat om det där jävla beviset..
 
Det finns bevis på att big bang faktist hände. NASA har skickat upp satelliter som har känt av radiovågor från big bang.
Jag tror att big bang hände, men ändå anses det en "teori", vilket innebär att den kan ändras beroende på framtida upptäckter.

Powered by Google
 
Jag tror religioner skapades för att underlätta att styra människor.
Alltså finns ingen gud, bara en människa som var smart nog att hitta en svaghet hos folket, som han utnyttjade.

Men vad vet jag, det kanske finns ett hundratal gudar där uppe bland molnen.
 
Jag tror religioner skapades för att underlätta att styra människor.
Alltså finns ingen gud, bara en människa som var smart nog att hitta en svaghet hos folket, som han utnyttjade.

Men vad vet jag, det kanske finns ett hundratal gudar där uppe bland molnen.

Måste ju inte bara vara det.
Visserligen kan det ha varit delvis så. Men som jag tror det nämnts innan i tråden så behövde man något att tro på för att kunna klara sig igenom svåra tider under svälter trodde man på något som stod över en och vakade, i stortsett bara för att känna trygghet.
 
Kan personligen inte tro på att "gud" är "någon" som kan på något sätt påverka saker som händer på jorden. Jag kan inte på något sätt se hur han, i det fall att han fanns, kunde tillåta all skit som händer på jorden. Jag respekterar dom som tror på en religion eller en gud, jag förstår faktiskt varför vissa gör det, att det skapar en trygghet, men jag personligen skulle aldrig kunna göra det.

För ett år sedan så trodde jag inte heller att det fanns någon mening med det som sker i våra liv, men allt eftersom tiden har gått så har jag kommit fram till att man måste tro på att det finns en mening med i alla fall vissa saker. Ibland så måste man helt enkelt ha en anledning att kliva upp ur sängen på morgonen. Jag vet att många tycker jag snackar skit när jag säger det också, men jag tror att det är nog något som man lär sig individuellt på olika stadier i livet. Det kommer nog i olika former till alla också.
Själv är jag muslim och ser inget teodicéproblem i mitt liv. Förvirring kring varför ondska finns uppstår när man har en felaktig förståelse om Gud. Det är klart att alla religioner som har Gud i bilden hävdar att ha den rätta läran men alltid så finns det något som inte är rätt eller så finns det saker som dessa religioner inte kan ge svar på. Islam dock är strikt monoteistisk för det första, och för det andra har en tydlig bild på vem Gud är. Det är det som är nödvändigt för att kunna resonera till varför bl.a. ondska existerar i vår verklighet med en god Gud.

Det finns en video som kan vara informativ om du har orket att lyssna igenom hela: Who is your Lord? by Dr. Bilal Philips - YouTube
 
Last edited:
Måste ju inte bara vara det.
Visserligen kan det ha varit delvis så. Men som jag tror det nämnts innan i tråden så behövde man något att tro på för att kunna klara sig igenom svåra tider under svälter trodde man på något som stod över en och vakade, i stortsett bara för att känna trygghet.

Personligen så tror jag att det handlar mer om hopp. Man säger ju att hoppet är det sista som lämnar människan, och det ligger något i det. Hur svårt och jobbigt något än är, så är hoppet det sista vi har kvar. Att då kunna tro på att en högre makt på något sätt har kontroll över ens liv, och leder en dit man ska gå - det inger hopp. Men såklart hopp och trygghet går hand i hand.

Själv är jag muslim och ser inget teodicéproblem i mitt liv. Förvirring kring varför ondska finns uppstår när man har en felaktig förståelse om Gud. Det är klart att alla religioner som har Gud i bilden hävdar att ha den rätta läran men alltid så finns det något som inte är rätt eller så finns det saker som dessa religioner inte kan ge svar på. Islam dock är strikt monoteistisk för det första, och för det andra har en tydlig bild på vem Gud är. Det är det som är nödvändigt för att kunna resonera till varför bl.a. ondska existerar i vår verklighet med en god Gud.

Det finns en video som kan vara informativ om du har orket att lyssna igenom hela: Who is your Lord? by Dr. Bilal Philips - YouTube

Som jag sagt tidigare, jag är inte troende och jag tror helt enkelt inte på att det finns någon slags gud. När jag har genomgått svårigheter i mitt liv, så har jag på olika sätt fått en insyn i varför människor tror på gud, att det inger trygghet och hopp. Jag kommer aldrig kunna tro på gud, på den simpla orsaken att jag har analyserat ner det så mycket. Jag har istället kommit till en egen slutsats, alltså en som jag orkar att leva med. Alla kommer vi stöta på hinder i livet, där man kanske på något sätt måste tro att det hände för en anledning för att klara av att leva med det. De som har sin tro kanske inte behöver fundera så mycket på det, men för de som ej är troende så kan det förmodligen bli lite jobbigare.




För övrigt så kallar jag mig inte ateist eller dylikt heller. Jag tycker att det är dumt att placera in sig i ett fack och därmed bli stämplad med åsikter som man kanske inte öht. håller med om. Jag är helt enkelt bara inte troende.
 
Själv är jag muslim och ser inget teodicéproblem i mitt liv. Förvirring kring varför ondska finns uppstår när man har en felaktig förståelse om Gud. Det är klart att alla religioner som har Gud i bilden hävdar att ha den rätta läran men alltid så finns det något som inte är rätt eller så finns det saker som dessa religioner inte kan ge svar på. Islam dock är strikt monoteistisk för det första, och för det andra har en tydlig bild på vem Gud är. Det är det som är nödvändigt för att kunna resonera till varför bl.a. ondska existerar i vår verklighet med en god Gud.

Det finns en video som kan vara informativ om du har orket att lyssna igenom hela: Who is your Lord? by Dr. Bilal Philips - YouTube

Först se hela videon sen kom och klaga på om det finns gud eller inte!
 
Last edited by a moderator:
Varför tar ni bort alla inlägg där man kritiserar folk? Det är väl för fan yttrandefrihet i Sverige. Jävla censur...
 
Varför tar ni bort alla inlägg där man kritiserar folk? Det är väl för fan yttrandefrihet i Sverige. Jävla censur...

Ska man referera till lagar så ska man i alla fall veta hur lagen lyder och vad den gäller. Så för det första så kan du läsa på här: Yttrandefrihetsgrundlagen För det andra så är inte OTLands server lokaliserad i Sverige, alltså hade det inte spelat någon roll om yttrandefrihetsgrundlagen hade gällt på websidor och forum, då svensk lag inte gäller här.

För övrigt så är det så att när man registrerar sig på det här forumet så får man acceptera reglerna som gäller, har du missat det så kan du läsa dem här: Rules

Den viktigaste för dig kan vara den här: "6. Offensive language:
You may not post content that offends other users (such as insults, threats, racism, discrimination, or any other type of personal attack). Any personal issues you have with another user should be dealt with in private."


För övrigt så är det himla tråkigt att ni inte ska kunna hålla diskussionen på en bra nivå. Det är en himla intressant diskussion, men ni drar ner den på sandlåde-nivå.
 
Back
Top